Ja, maar hoe dan?!

Hoe vergroot je de kans dat je innovatie slaagt?

November 2021

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe vergroot je de kans dat je innovatie slaagt?’

Veel innovaties mislukken

Elk jaar zien tienduizenden producten het levenslicht. Stuk voor stuk zijn dat uitvindingen waar grootse plannen achter zitten. Toch is zo’n 95 procent van deze producten gedoemd om in de vergetelheid te verdwijnen. Dat ligt lang niet altijd aan het product zelf. Om een succesvolle innovatie in de markt te zetten, is er namelijk veel meer nodig dan alleen een goed idee.

In dit blog lees je:

  1. Waarom innovaties mislukken
  2. Hoe je zelf de kans van slagen vergroot
  3. Wat de invloed is van trends en timing
samenwerkingsverband hello new day

Valkuilen bij innoveren

Een goede uitvinding is niet hetzelfde als een succesvolle innovatie. Eén van de grootste valkuilen waar uitvinders instappen, is dat ze hun nieuwe product voor zichzelf houden. Als je je idee niet deelt met de wereld, krijgt het niet de kans om uit te groeien tot een innovatie: een product dat je doorontwikkelt en waar vraag naar is in de markt. 

Je uitvinding niet delen met de wereld brengt nog een andere valkuil met zich mee. Je ziet namelijk niet wat de tekortkomingen zijn van je product. Dat een oplossing voor jou werkt, wil niet zeggen dat die voor iedereen werkt. Om daarachter te komen heb je input van anderen nodig. Probeer je om dit in je eentje zelf te doen, dan is de kans groot dat je ergens tekortschiet. Is het niet in de ontwikkeling, dan misschien in de pitch of verkoop.

Zo vergroot je de kans van slagen

De sleutel tot een succesvolle introductie van je innovatie ligt in het inschakelen van mensen om je heen. Alleen dan kun je de volgende stappen ondernemen:

1. Testen en experimenteren

Een uitvinding ontstaat vanuit de aanname dat er behoefte aan is. Maar is dat ook echt zo? Door een prototype van je product voor te leggen aan je doelgroep, kun je testen of je aannames kloppen. Een goede innovatie creëert waarde. Dat lukt alleen als je beoogde markt echt op je idee zit te wachten.

Tip: bekijk onze basistraining innovatie op de  site van de Academy of Innovation, hier vind je verschillende trainingen op het valk van innovatie. Op een andere manier je kennis verbreden, neem een keer deel aan ons gratis lunchwebinar.

2. Sta open voor feedback

In de testfase komt er ongetwijfeld kritiek op je af. Probeer om je hier open voor te stellen. Het is logisch dat dit soms pijn doet: je innovatie voelt als iets wat van jou is. Toch is het beter om feedback niet persoonlijk op te vatten, maar te zien als een kans om je idee beter te maken.

3. Betrek de juiste mensen

Elon Musk en Steve Jobs leken het misschien alleen te doen, maar niets is minder waar. Zelfs de grootste innovatiehelden hebben een team om zich heen dat hen helpt om hun innovatie te verbeteren en in de markt te zetten. Betrek anderen die jouw beperkingen aanvullen.

4. Ken je beperkingen

Over die beperkingen gesproken: een goede uitvinder is nog geen goede salespersoon. Bedenk daarom waar je eigen krachten liggen én waar je niet goed in bent. Zoek naar mensen die je aanvullen in je zwakke punten, zodat je samen sterker staat. 

5. Vertel een duidelijk verhaal

Om je idee de wereld in te helpen, spreek je met verschillende stakeholders. Denk aan investeerders, ontwikkelaars en salesmensen. Zij kijken allemaal vanuit hun eigen perspectief. Als jij dat ook doet, is de kans groot dat je verhaal niet goed bij hen binnenkomt. Verdiep je daarom in de ander voordat je een pitch begint. Zet je ideeën, doelen en stappen duidelijk op een rij en zorg ervoor dat je dit bevlogen overbrengt. Zo overtuig je stakeholders van de kracht van je idee – en steunen ze je om het de wereld in te helpen.

Op het juiste moment op de juiste plek

Hoewel je voor een deel invloed hebt op het succes van je eigen idee, zijn er ook altijd factoren die meespelen waar je weinig aan kunt doen. Timing is zo’n factor. Ben je te vroeg, dan zijn mensen nog niet klaar voor je idee. Denk maar aan de Segway in 2001 tegenover de nu populaire elektrische step. Een soortgelijk idee, maar 20 jaar geleden was de tijd er simpelweg nog niet rijp voor. Segway had een hoop tijd en geld kunnen besparen door hun idee te testen in de markt (zie stap 1).

Is het dan beter om te wachten? Ook dat is geen garantie op succes. Als iemand anders je voor is, wordt het lastig om van jouw product de standaard in de markt te maken. Een voorbeeld is de Videoformat War in de jaren ’70: Philips had de betere technologie, maar Sony zette de marketing slimmer in. Hun VHS-videoband werd de standaard in de markt. Philips had het nakijken.

Goed timen is dus een lastige taak. Voor technologische innovaties biedt de Hype Cycle van Gartner enige houvast. Dit model beschrijft een patroon dat elke technologie volgt: onbekendheid, hype, desillusie en productiviteit. De kans van slagen is het grootst als je je innovatie vóór de laatste fase op de markt brengt. De technologie is dan namelijk relevant en mensen hebben interesse om het te kopen. De Hype Cycle krijgt elk jaar een update, zodat je kunt controleren waar in de cyclus jouw technologie zich bevindt. Bekijk hier de Hype Cycle van 2021.

 

Je innovatie laten slagen

Garanties om van een idee een succesvolle innovatie te maken zijn er niet. Toch heb je een deel van je succes zelf in de hand. Dat gaat verder dan een slimme technologie. Door je te verdiepen in de markt, expertise van anderen in te schakelen en je verhaal duidelijk op papier te zetten, vergroot je de kans dat je uitvinding slaagt. En als het – ondanks al je inspanningen – mislukt? Zie je innovatie dan als een leerproces. Natuurlijk mag je ervan balen dat je met deze innovatie geen succes had, maar je hebt wel goede lessen geleerd voor de volgende keer. In de Academy of Innovation vertelt Johan Treur hoe je innovatie structureert. Heb je een goed idee en wil je weten hoe je je succeskansen vergroot? Meld je dan aan voor de workshop Structureer je innovatie

Hello New Day denkt graag met je mee over welke innovatiemethode past bij je bedrijf. Ben je bezig met innovatie of wil je weten hoe je hiermee kunt beginnen? Neem dan contact op met: Jip Dikker via jip@hellonewday.nl of +316 29 96 29 24.

johan treur

0 reacties

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.