Heijmans

Project: De toekomst van het Heijmans Woon Concept
Opdrachtgever: Heijmans Vastgoed & Woningbouw; Theo van de Plas en Remko Tesselaar
Begeleiding: Johan Treur en Pim Ketelaars

Vraag: “Het Heijmans Woon Concept is de laatste jaren enorm gegroeid. Dat is super, echter merken we ook dat we in de hectiek van alle dag, steeds minder aandacht hebben voor de toekomst en innovatie. Het Heijmans Woon Concept is juist dé succesformule van Heijmans om innovatieve oplossingen snel te testen en schaalbaar te maken. De uitdagingen die op ons af komen vanuit regelgeving (BENG, NOM, gasloos etc) en veranderende klantwensen, vragen om een re-design van het product.”

Concreet is de vraag tweeledig geweest: “help met het inrichten van innovatie voor de komende 3 jaar” en daarnaast: “adviseer ons over een passende disruptieve innovatiestrategie + bijbehorende organisatie voor de langere termijn.

Aanpak: “Samen met een breed team binnen Heijmans hebben we een analyse gemaakt van de huidige situatie en een stip op de horizon geplaatst met behulp van o.a. het Business Model Canvas. Hello New Day heeft in deze fase een uniek ‘Heijmans Woon Concept-business framework’ ontwikkeld. Dit framework heeft enorm geholpen om in te zien dat een concept niet alleen over de ‘interne fabriek gaat’, maar over de hele keten van eindklant tot co-maker. Tevens heeft het duidelijk gemaakt dat een hoge productie moeilijk te combineren is met innovatie. Dit nieuwe framework biedt hiervoor het juiste optimum tussen de efficiency in de ‘fabriek’ en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen daar vlak bij! Doordat dit framework tot stand is gekomen in een breed team samen met het managementteam, was de borging in de nieuwe organisatie relatief gemakkelijk. Vanuit deze stap zijn er nu deelopdrachten en -groepen aan de gang gegaan met een duidelijke richting.

Voor de disruptieve organisatie hebben we vanuit de theorie het model gekozen dat het beste past bij de praktijk van Heijmans. Dit laatste is namelijk de belangrijkste slaagfactor bij het adopteren van de oplossing. De mooie leerervaring is immers; een oplossing schetsen is niet moeilijk, eentje die bij je past wel!”

Resultaat: “Het business framework heeft veel rust en duidelijkheid opgeleverd in onze hectische organisatie. We weten nu wat we moeten doen om nog succesvoller te zijn! De disruptieve organisatie is iets abstracter en pakken we samen op met onze landelijke organisatie maar we hebben er alle vertrouwen in dat we daar ook de passende stappen in gaan maken!”

Ervaring: “Johan en Pim hanteren een kundige en bedrijfsmatige benadering van ons vraagstuk, dat helpt enorm. Ze hebben ons geholpen met het concreet maken van mijn vraag en hebben vervolgens structuur, overzicht en rust gecreëerd. We weten nu weer goed waar we naar toe willen en hoe we dat moeten aanpakken!”

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.