Ja, maar hoe dan?!

Wat kunnen we leren van de Italiaanse maffia?

Juli 2021

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: Wat kun je als organisatie leren van de maffia?

Overdag is hij zelfstandig organisatieadviseur, ’s avonds verdiept hij zich in de maffia. Jan-Joost Kroon is al van jongs af aan gefascineerd door films en boeken over de maffia. Jarenlang beschouwde hij dit als een hobby, tot hij de maffia als een organisatie begon te bekijken. Want als je alle criminele elementen bevriest, dan houd je een bedrijf over dat al 160 jaar succesvol bestaat. Met zijn bedrijf Van Capo tot CEO helpt Jan-Joost organisaties om te leren van de maffia.

In dit blog lees je:

  1. Hoe de organisatie van de maffia werkt
  2. Welke lessen het bedrijfsleven hieruit kan halen
  3. Tips om de maffiamanier zelf toe te passen.
samenwerkingsverband hello new day

Organisatie

Jan-Joost studeerde bedrijfskunde en ging daarna aan de slag als organisatieadviseur. Overal paste hij theorieën toe die hij tijdens zijn studie had geleerd. Maar vanuit zijn fascinatie voor de maffia wist hij dat ook hier een gesmeerde organisatiestructuur achter zit. Jan-Joost vertelt hierover: “De maffia staat erom bekend om zichzelf telkens opnieuw uit te vinden. Dat maakt hen als organisatie succesvol. Als je de criminele elementen buiten beschouwing houdt, ontdek je een strak georganiseerde bedrijfsstructuur. Daar kunnen ‘normale’ bedrijven veel van leren.”

 

Management 

De maffia: “De maffia bestaat uit verschillende lagen: een directie, managers en uitvoerders. Communicatie, leiderschap en vertrouwen zijn ontzettend belangrijk. Wat je ziet in de maffia is dat ieders rol glashelder is. Ieder lid weet precies wat zijn taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn. Als je een opdracht krijgt van de manager, verwacht die dat je hem goed uitvoert. Hoe je dat precies doet, mag je zelf bepalen. De maffia vertrouwt op de expertise van een hun medewerkers. De directie of het management kijkt alleen naar het grote geheel en bemoeit zich niet met randzaken.”

Het bedrijfsleven: “Binnen organisaties zijn rollen en verantwoordelijkheden vaak veel onduidelijker. Hierdoor weten werknemers lang niet altijd waar ze aan toe zijn, en presteren ze misschien niet op hun beste kunnen. Ook is er in veel bedrijven sprake van micromanagement: niet goed voor de productiviteit en het vertrouwen.”

Les?: “Ik zie de structuur van de maffia als een ideale organisatiestructuur. Er is sprake van hiërarchie, waardoor er een duidelijke rolverdeling is. Maar ook van vrijheid om zelfstandig te werken, waardoor mensen op hun best kunnen presteren.”

 

Recruitment

De maffia: “Het recruitmentproces van nieuwe leden verloopt ontzettend zorgvuldig. Het kan tot wel 5 jaar duren voordat iemand wordt toegelaten tot een maffiaorganisatie. Recruiters lichten kandidaten net zo lang door totdat ze zeker weten dat diegene geschikt is voor de functie én de organisatie. Bovendien werken ze alleen met de beste mensen uit de markt. Of dat nu in transport, chemie, logistiek of welk vakgebied dan ook is: alleen het beste is goed genoeg.”

Het bedrijfsleven: “Bedrijven steken veel geld in recruitment en onboarding, maar veel nieuwe medewerkers zijn ook binnen een jaar weer weg. Blijkbaar was er dan geen sprake van een goede match of is er niet genoeg gedaan om iemand aan boord te houden.”

Les?: “Een recruitmentproces van 5 jaar is voor de meeste functies geen optie, maar met meer hele duidelijke eisen en goede begeleiding kun je wel veel (kostbare) uitstroom voorkomen.”

Innovatie

De maffia: “Als de maffia een kans ziet in de markt, dan gaan ze daar volledig voor. Ze zetten de beste mensen in, gooien er veel geld tegenaan en gaan razendsnel aan de slag. Het doel is om meteen een leidende positie te krijgen in de markt. Lukt het niet om op nummer 1 of 2 te komen, dan trekken ze acuut de stekker eruit. Ze kijken alleen naar manieren om geld te verdienen, en als die er niet (genoeg) zijn dan nemen ze hun verlies.”

Het bedrijfsleven: “Veel bedrijven zijn terughoudend in het investeren in een innovatie. Daardoor lukt het niet om snel grote stappen te zetten. Ook wil het nog weleens gebeuren dat bedrijven doorgaan met dezelfde innovatie terwijl ze hiermee nooit de concurrentie gaan verslaan. Bedrijven hopen vaak dat een innovatie alsnog aanslaat of slaagt, maar komen helaas later (na veel te hebben geïnvesteerd) van een koude kermis thuis.”

Les?: “Zet de middelen in die je hebt als je wilt innoveren, maar neem ook je verlies als blijkt dat het niet succesvol wordt. Geef mensen duidelijke doelen met de verantwoordelijkheid om te slagen, zodat het innovatieteam geen fröbelclubje wordt.”

 

Ja, maar hoe dan?

3 tips

 Wat kun jij leren van de maffia? Jan-Joost geeft 3 tips die je zelf kunt toepassen:

 

Tip 1: Stop met micromanagement

“Medewerkers loslaten vergt vaak lef, maar daar krijg je ook veel voor terug. Stop met eindeloze voortgangsrapportages en geef mensen het vertrouwen om een taak goed af te ronden. Natuurlijk moet er onderling wel communicatie zijn, maar beperk dit tot de dingen die je écht moet weten en laat de details over aan de mensen die daar goed in zijn.”

Tip 2: Geef innovatieteams ruimte en middelen

“Zoveel vrijheid geven kan alleen als mensen precies weten wat er van hen wordt verwacht. Stel daarom voordat je ergens mee begint een duidelijk doel vast en geef het team ruimte en de middelen om te kunnen slagen. Bijvoorbeeld het behalen van een bepaalde omzet binnen een bepaalde periode, of het verkrijgen van een leidende positie in de markt. Lukt dit niet, verbindt hier dan ook een consequentie aan, zodat je niet blijft trekken aan een dood paard.”

Tip 3: Investeer in recruitment

“Het binnenhalen van de juiste mensen is bepalend voor je succes. Zorg ervoor dat je als organisatie weet wat voor type mensen je zoekt en investeer tijd in het leren kennen van potentiële medewerkers. Als ze eenmaal aan boord zijn, is het belangrijk om te werken aan de loyaliteit vanuit beide kanten. Onder de streep levert deze manier van recruitment je geld op.”

Tot Slot

Met zijn bedrijf Van Capo tot CEO geeft Jan-Joost het bedrijfsleven een andere blik op organisatiestructuren. Veel mensen zijn verrast hoeveel overeenkomsten de maffia heeft met een ‘normale’ organisatie. Hoewel niet alles één-op-één toepasbaar is, zijn er zeker onderdelen waar we een voorbeeld aan kunnen nemen. Niet voor niets draait de maffia wereldwijd een omzet van zo’n 150 miljard.

Tot slot voegt Jip Dikker, innovatieconsultant bij Hello New Day, toe: “Jan-Joost geeft aan dat de maffia durft te stoppen met een innovatie zodra ze zien dat deze niet levensvatbaar is. Hier kan menig organisatie van leren. In onze praktijk merken we dat zodra bedrijven tijd, geld en aandacht in een idee steken, ze het zich eigen maken. Dat is goed, maar kan ook nadelig uitpakken. Door zo in het idee op te gaan ziet men soms niet meer het hele plaatje. Zelfs als het beter is om te stoppen met het idee omdat het niet levensvatbaar is, blijven ze dan doorgaan en meer geld investeren. Terwijl ze dat waarschijnlijk niet gaan terugverdienen.”

 

Hello New Day denkt graag met je mee over welke innovatiemethode past bij je bedrijf. Ben je bezig met innovatie of wil je weten hoe je hiermee kunt beginnen? Neem dan contact op met: Jip Dikker via jip@hellonewday.nl of +316 29 96 29 24.

johan treur

0 reacties

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.