Het innovatiewoordenboek

Wat zijn Maturity Phases?

De innovatiebranche heeft een eigen jargon. Ook bij ons vindt de ene vakterm na de andere zijn weg in presentaties, rapporten en gesprekken. Maar de woorden die voor ons gesneden koek zijn, roepen bij anderen niets anders op dan vraagtekens. Daarom leggen wij de belangrijkste termen aan je uit in ons innovatiewoordenboek. In deze editie gaan we in op maturity phases.

lydia fraaije biomimicry

En dan nu in het Nederlands…

Het begrip maturity phases gaat over de fasen die een samenwerkingsverband doorloopt na de oprichting. Uit onderzoek waar ook de TU/e bij betrokken is geweest (Gilsing et al., 2016*) blijkt namelijk dat die groei niet lineair verloopt, maar in 3 fasen. Dat noemen zij de ‘volwassenheidsfasen’ (Maturity phases dus).

Wat houdt het in?

Een netwerk ontstaat vaak vanuit een groep enthousiaste mensen die een idee hebben. Om dit idee vorm te geven, zoeken ze mensen die zich aan willen sluiten bij het netwerk. Dit is de eerste maturity phase: de ontstaansfase. Hoe meer bekendheid je netwerk krijgt, hoe meer partijen mee gaan doen. Bij de netwerken waar wij bij betrokken zijn duurt deze fase verrassend genoeg bijna altijd even lang: een jaar.

Na deze periode van groei kom je in de volgende fase terecht. Je merkt dat er verschillende meningen ontstaan over de richting waarin het netwerk groeit of dat de verwachtingen niet meer gelijk lopen. Dit is de transformatiefase. In deze fase moet je als netwerk een richting gaan kiezen. De kans is hierbij altijd dat er hierdoor partijen afhaken. Dat maakt deze volwassenheidsfase een spannende, maar wel een hele nuttige tijd.

Als je netwerk deze overgang overleeft, breekt de laatste maturity phase aan: de groeifase. Doordat je richting hebt gekozen, voelen de partijen die bij je zijn gebleven zich meer verbonden met het netwerk dan ooit. De groep is hecht en kan met de nieuwe visie weer op zoek naar partners die dezelfde ideeën hebben. In deze fase groeit het netwerk dus verder, maar dan als een verbeterde versie.

Hoewel de verdere groei van een netwerk niet in het onderzoek van Gilsing beschreven staat, is onze ervaring dat deze fases zich herhalen. Na een fase van groei, kan het gebeuren dat er toch weer partijen afhaken. Hoe beter je dit als netwerk organiseert en in de hand houdt, hoe groter de kans dat je succesvol blijft.

 

Challenge and Success

In de praktijk

Hello New Day is betrokken bij veel verschillende samenwerkingsverbanden. Van daaruit maken wij de maturity phases vaak van dichtbij mee.

Netwerk A2

In 2012 was Ruben één van de 4 oprichters van Netwerk A2. In de eerste fase werkte het enthousiasme zo aanstekelijk dat er al snel meer mensen lid werden van het netwerk. Na ongeveer een jaar ontstond er binnen de vereniging een discussie over de stijl waarop dingen liepen. Dit had te maken met de manier waarop de bijeenkomsten werden gestuurd: strak of juist wat losser. Uiteindelijk is hierin – in samenspraak met de leden – richting gekozen. Terugblikkend zou het zomaar zo kunnen zijn dat juist deze fase één van cruciale momenten is geweest waardoor het netwerk nu zo goed loopt. 

Fieldlab CAMINO

In 2016 is Fieldlab CAMINO gestart met de intentie om subsidie aan te vragen voor smart maintenance in de infrasector. Na iets minder dan een jaar is een andere richting gekozen en besloten we de financiering van CAMINO meer bij de leden zelf te leggen. Dit is een belangrijke keuze geweest, die CAMINO mede heeft gemaakt tot wat het nu is. Tegelijkertijd zijn dit ook spannende momenten, waarop je het gevoel hebt dat alles wat je hebt opgebouwd, je door je vingers glipt. De deelnemers van CAMINO besloten echter om door te zetten. Ondanks deze lastige transformatiefase hebben er in de afgelopen jaren tientallen innovatieprojecten op grote infra-objecten gelopen. En met succes. Tot op de dag van vandaag wordt er veel geleerd, van én met elkaar!

TIPS van de week

#1 Leg elke dag een steen in de richting waar je naartoe wilt

“Van een Amerikaanse collega leerde ik: ‘Always move a rock every day’. Als je elke dag één steen legt in de richting waar je naartoe wilt, dan zet je elke dag een stap in de juiste richting. Het maakt niet uit hoe klein of groot die stap is, als je hem maar zet.”

#2 Durf ondernemer te zijn, ook al werk je in loondienst

“De sleutel tot verbetering is om het heft in eigen handen te nemen, ook als je in loondienst werkt. Durf jezelf ondernemend op te stellen, met een focus op veiligheid, gezondheid en klimaatneutraliteit. Zo blijf je in ontwikkeling.”

#3 Blijf je Leven Lang Leren, lees management boeken en volg blogs

“De Red Monkey boeken en video’s van Jef Staes geven mooi weer waar innovatie over gaat. Jef Staes praat over innovatieve ideeën als rode apen. Ze moeten de kans krijgen om te groeien en van kleur te veranderen, willen ze kunnen overleven in de ‘economische jungle’. Dit lukt niet als we blijven doen wat we deden met mensen die niet beter weten. Staes legt uit hoe je omgaat met de enorme snelle ontwikkelingen en wat er nodig is om wendbaar te blijven. Heel interessant en leerzaam.”

Wil je meer weten over absorptive capacity of wil je aan de slag met open innovatie? Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.

Welk woord wil jij toevoegen aan dit woordenboek? Laat het weten in een reactie!

 

* Gilsing, V., Cloodt, M., & Roijakkers, N. (2016). From birth through transition to maturation: The evolution of technology‐based alliance networks. Journal of Product Innovation Management, 33(2), 181-200.

johan treur

Eerder in de serie #Innovatiewoordenboek

0 reacties

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.