ElkeDagBeter

“Focus je op het doel, en verbeter van daaruit”

Gys Driessen, HR-directeur bij Radboudumc

In gesprek met succesvolle ondernemers, proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Gys Driessen, HR-directeur bij Radboudumc en voormalig eigenaar van coachingsbureau Stratos.

Gys groeide op in Veghel. In zijn jonge jaren vond hij alles leuk, behalve leren. Na twee keer te zijn blijven zitten, ging hij naar Instituut Blankestijn. Een harde les, maar wel een waardoor hij leerde wat focus en doorzettingsvermogen betekenen. Hij slaagde voor de middelbare school, studeerde rechten en ging aan de slag als jurist. Al snel merkte hij dat die functie niet bij hem paste. Gys nam ontslag om na te denken over waar hij voor opstond in de ochtend. Dat bleek het samenbrengen van mensen en organisaties. Na 16 jaar bij Fuji Film op personeelszaken en wederom 16 jaar bij Stratos als coach, is hij inmiddels 5 jaar directeur HR bij het Radboudumc. Gys vertelt wat hij doet om elke dag beter te worden.

Gys Driessen
stratos-logo

Leren van de Japanse cultuur

“Fuji Film is een van oorsprong Japans bedrijf. In Japan is het normaal om elke dag te kijken wat je beter, sneller of netter kunt doen. Nederlanders zijn vaker geneigd om hetzelfde te blijven doen, tot dat niet meer kan. Dan gaan ze opeens innoveren. Japanners verbeteren juist continu. Ik vergeet nooit dat we een nieuwe machine voor fotopapier kregen voor onze fabriek. Een prachtig apparaat. Totdat onze Japanse collega’s aan de slag gingen met een hamer. Wij waren in shock: waarom zou je een gloednieuwe machine vernielen? Maar het bleek dat de guide plates 200 meter papier per uur meer konden produceren als je ze op een bepaalde manier instelde. De Japanners keken niet naar de strakke rood-witte lak, maar enkel naar het doel: zo efficiënt mogelijk productie draaien.”

Je eigen ‘why’ (terug)vinden

“Na 16 jaar Fuji was ik toe aan iets anders. Ik kocht me in bij coachingsbureau Stratos. Daar hielp ik mensen om hun loopbaan te verbeteren. We kregen regelmatig de vraag of we ook niet assessments konden doen of teams konden trainen. Het was makkelijk om daar ja op te zeggen, want dat zijn toch extra inkomsten. Maar ik merkte dat hier mijn hart niet lag. In die tijd kwam Simon Sinek op met zijn theorie Start with Why. Dat schudde me wakker. Ik besloot om mijn eigen why te formuleren. Dat werd: mensen inspireren om hun talent daad-werkelijk te gebruiken, ten behoeve van een vrediger groter geheel. Dit deed ik grotendeels al, maar dankzij Sinek kreeg ik mijn focus hierop terug. Nadat we de beslissing hadden genomen om ons weer alleen op coaching en loopbaanbegeleiding te richten, wisten mensen ons nog beter te vinden.”

 

Dingen anders doen

“Wederom begon het na 16 jaar te kriebelen. Ik merkte dat ik mijn werk bij Stratos heel leuk vond, maar ik kreeg moeite met het gedeelte achter de komma. Wat doen mensen na een coachingstraject? Hoe veranderen ze? Ik vond het jammer dat ik dat niet kon zien; het effect niet meemaken en verder brengen. Rond die tijd kreeg ik een baan aangeboden als HR-directeur bij het Radboudumc. Ik twijfelde of ik hier wel geschikt voor was. Maar na 6 maanden als interimmer, was ik definitief gegrepen door de zorg. Je hoeft maar door de gangen van het ziekenhuis te lopen om te zien voor wie en waarom je het doet. Het is zo gaaf om een bijdrage te leveren aan dít groter geheel.”

“Ik werk inmiddels ruim 5 jaar als HR directeur, en nog steeds probeer ik mezelf en anderen elke dag uit te dagen. Zo heb ik vorig jaar Young HR opgericht. Ik zag dat in het HR MT alleen mensen boven de 40 zaten. Hoe kunnen wij beoordelen wat jonge mensen willen? Dat kan alleen door ze te betrekken, bedacht ik. Young HR bestaat uit 10 medewerkers tussen de 23 en 29 jaar. Het is prachtig om te zien hoe ze ons uitdagen, terechtwijzen en nieuwe perspectieven bieden. Soms kijken we met verbazing hoe ze dingen aanpakken. Ze doen het anders, en dat inspireert mij om mezelf weer te verbeteren.”

Gys is al zijn hele carrière bezig met verbetering, focus en leiderschap. Welke tips heeft hij voor anderen om elke dag beter te worden? Hij deelt er drie:

Tips van Gys

#1 Neem een motto

“Een motto helpt enorm om voor iedereen duidelijk te maken waar je naartoe wil. Mijn motto bij het Radboudumc is ‘Het kan wél’. Daarmee bedoel ik dat we vaker moeten kijken naar de mogelijkheden, in plaats van naar problemen. Ik heb dit motto geïntroduceerd tijdens een nieuwjaarsspeech. Meteen besloot een collega die uit een vruchteloos gesprek kwam om terug om tafel te gaan en de situatie met een open blik opnieuw te bekijken. Direct bleek: het kon wél. Sindsdien laat ik dit motto steeds weer terugkomen.”

#2 Zet kleine stappen

“Van de Japanners leerde ik dat het veel belangrijker is om elke dag een kleine stap te zetten dan lange tijd niets te doen, en dan in één keer alles om te gooien. Ga uit die ‘ja, maar’-gedachten en begin gewoon. Je hoeft geen compleet uitgewerkt plan te hebben om toch de eerste stappen te kunnen zetten. Doe alvast iets, dan kun je daar verder op bouwen.”

#3 Ontkies

“Iedereen heeft iets waarvoor diegene ’s ochtends opstaat. Maar heel vaak verliezen mensen dit uit het oog. Ontkies de dingen die je doet maar niet leuk vindt, en ga terug naar de basis van wat je wilt doen, bijdragen, betekenen. Het hebben van zo’n focus geeft je inspiratie en energie. Daarna kun je je binnen je focus verder verbeteren.”

We bedanken Gys voor het delen van zijn waardevolle inzichten en hopen dat ze jou ook helpen om elke dag beter te worden. Vind je het leuk om te kijken wat deze tips voor jouw organisatie betekenen? Laat het ons weten! ruben@hellonewday.nl of 06-41490456.

0 reacties

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.