Ja, maar hoe dan?!

Hoe innoveer je met de methode van Design Thinking?

September 2020

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe zet je Design Thinking in om je product of dienst te innoveren?’

Design Thinking

Om onderscheidend te kunnen zijn in een veranderende wereld, moet je innoveren. Design Thinking is een creatieve en gestructureerde methode om de kern van je probleem te achterhalen en hier oplossingen voor te bedenken. Hoe pas je het toe bij het succesvol doorontwikkelen van je producten of diensten?

In dit blog lees je:

  1. Wat Design Thinking inhoudt
  2. Welke processtappen de methode bevat
  3. De successen en valkuilen van Design Thinking

Denken als een ontwerper

Zoals de naam als doet vermoeden, is de Design Thinking-methode gericht op de aanpak van een ontwerper. In plaats van veel te analyseren, gaan ontwerpers namelijk direct over tot het uitproberen van mogelijke oplossingen. Hierdoor ontstaat een cyclus van ‘leren door te creëren’ en vind je makkelijker creatieve oplossingen.

Design Thinking is echter niet puur creatief; het bevat juist duidelijke processtappen. Door de stappen gestructureerd te doorlopen, kom je tot een resultaat dat goed getest is en werkt in de praktijk. Het grootste voordeel van de methode is dat je de menselijke kant van een probleem achterhaalt. Zo ontstaan innovaties die perfect aansluiten op de wensen van je klanten.

Double Diamond

De Design Thinking-methode werkt volgens 5 stappen, die samen een ‘dubbele diamant’ vormen. Voordat je begint met het doorlopen van de stappen, is het belangrijk om een probleem te formuleren. Kijk hierbij verder dan je product of dienst. Zo zei Henry Ford nadat hij de eerste auto had gemaakt: ‘If I had asked my customers what they wanted, they would have said a faster horse’. Het onderliggende vraagstuk is hier echter om sneller van A naar B te komen. Focus daarop, zodat je je klanten echt kunt helpen. Vervolgens doorloop je één voor één deze stappen:

Stap 1: Empathize

Leef je in in je gebruiker en de situatie. Dat kan door een interview te houden met een (potentiële) klant of door verschillende mensen te observeren in een omgeving waar jouw oplossing van pas komt. Maak op basis van je bevindingen persona’s – abstracte figuren die je ideale klant weerspiegelen – en werk de klantreis uit.

Stap 2: Define

Kies de richting van waaruit je het probleem benadert. Op basis je opgedane kennis in de eerste stap scherp je je probleemstelling aan. Doe dit zo SMART mogelijk: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden.

Stap 3: Ideate

Bedenk ideeën en concepten om het probleem op te lossen. Doe dit met een brainstorm. Je begint met het bedenken van heel veel ideeën (divergeren), en kiest vervolgens uit welke hiervan kansrijk zijn (convergeren). De meest kansrijke concepten neem je mee naar de volgende stap.

Stap 4: Prototype

Vertaal de bedachte oplossingen naar een ontwerp en werk dit uit. Dit kan zo simpel of geavanceerd zijn als je zelf wilt. Vaak is in de eerste fase een simpel 2D-prototype genoeg. Hoe dichter je bij de uiteindelijke oplossing komt, hoe meer je prototype de realiteit nabootst.

Stap 5: Test

Test je prototype bij je klant of gebruiker om feedback te krijgen. Doe dit als het kan in de eigen omgeving van de gebruiker. Heb je specifieke meetapparatuur nodig? Zoek dan proefpersonen die passen bij je doelgroep en voer je test uit in het lab.

Waarom is Design Thinking succesvol?

De methode van Design Thinking is al voor heel veel innovaties succesvol gebleken. Dat komt omdat de kernpunten ervan inspelen op het achterhalen van de menselijke kant van een probleem en de aanpak leidt tot werkende oplossingen. Dit zijn de belangrijkste succesfactoren van Design Thinking:

  • Framing: door een situatie te bekijken vanuit verschillende perspectieven, kun je jezelf onderscheiden en ontdekken wat werkt in de praktijk. Zo speel je beter in op klantbehoeften.
  • Mens centraal: de werkvormen van Design Thinking helpen je om je in te leven in de mens achter de vraag. Deze context geeft je belangrijke inzichten.
  • Co-creatie: tijdens gesprekken met anderen komen nieuwe ideeën boven tafel die je in je eentje niet snel bedenkt.
  • Visualisatie: door visueel te maken wat je bedoelt, creëer je een gezamenlijk taalgebruik en zit iedereen op één lijn over de mogelijke oplossingen.
  • Leren door te doen: het testen van je prototype in de praktijk levert waardevolle nieuwe ideeën op. Je test hoeft niet perfect te zijn om nieuwe dingen te leren.

 

 

 

Ja, maar hoe dan?

Valkuilen van Design Thinking

Naast successen kent de methode van Design Thinking ook valkuilen. Hoe beter je die kent, hoe makkelijker het is om ze te voorkomen. Een belangrijke valkuil is de ‘blinde vlek’: je vindt je idee zo fantastisch, dat je meteen begint met uitwerken. Hierdoor sla je de belangrijke stap van gebruikersanalyse over. Het risico? De kans bestaat dat er helemaal geen markt is voor jouw idee.

Een andere mogelijke valkuil is om te veel onderzoek te doen, waardoor er geen ruimte meer is voor het bedenken van nieuwe ideeën. Je steekt veel tijd steekt in het optimaliseren van iets wat al bestaat, in plaats van te komen met een nieuw concept.

Tot slot kan perfectionisme een belemmerende rol spelen bij Design Thinking. Je bent zo druk bezig met het perfectioneren van je ideeën, dat je de eerste testfase overslaat. Hierdoor mis je waardevolle informatie die je nodig hebt om je product of dienst gaandeweg te verbeteren.

Reflectie

Als je alle stappen van de cyclus hebt doorlopen, is het tijd om een conclusie te trekken. Werkt je oplossing niet zoals bedacht? Ga dan over tot een ander frame of bedenk nieuwe ideeën binnen je gekozen frame. Heb je dat eenmaal gedaan, dan start je de cyclus opnieuw. Maar ook als je een succesvol idee hebt bedacht, kun je de stappen van Design Thinking blijven gebruiken. Hoe vaker je de cyclus doorloopt, hoe beter je product wordt.

Wil je aan de slag met Design Thinking en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken?

Neem dan contact op met Kristel via kristel@hellonewday.nl of bel 06-27490866

johan treur

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.