Ja, maar hoe dan?!

Hoe maak je samenwerkingsverbanden zo effectief mogelijk?

November 2020

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe maak je samenwerkingsverbanden zo effectief mogelijk?’

Samenwerkingsverbanden spelen een belangrijke rol bij open innovatie. In 2016 besloot Ruben om zich verder te verdiepen in de mechanismen die spelen bij innovatie-samenwerkingen, door te starten met een promotieonderzoek. Inmiddels vordert het onderzoek en deelt hij een aantal van zijn bevindingen.

In dit blog lees je:

  1. Welke netwerken bestaan er bij open innovatie?
  2. Wat voor mechanismen een rol in spelen in innovatie?
  3. Tips om samenwerkingsverbanden effectiever te maken
samenwerkingsverband hello new day

Samenwerkingsnetwerken

Samenwerken is cruciaal bij open innovatie. Of het nu gaat om het uitwisselen van kennis, nieuwe ideeën bedenken of innovatie oplossingen ontwikkelen: samen kom je verder. In open innovatie zijn grofweg drie typen netwerken te onderscheiden: creativiteitsnetwerken,  transformatienetwerken en procesnetwerken.

Bij creativiteitsnetwerken staat kennisdeling centraal. Partners werken samen om van elkaar te leren en hun kennis uit te breiden. Transformatienetwerken willen niet alleen leren van elkaar, maar ook met elkaar. Activiteiten worden dus in samenwerking opgepakt, waarbij toepassing van inzichten nog wel apart gebeurt. Procesnetwerken tot slot hebben als doel om innovaties te ontwikkelen waarmee partijen uiteindelijk samen de markt op gaan. Met elk type samenwerking of netwerk bereik je dus een ander doel. Elk type netwerk vraagt dus om een andere samenstelling qua mensen, expertises en rollen. In een volgende blog gaan we dieper in op de verschillende soorten netwerken.

Mechanismen op verschillende niveaus

Naast het type netwerk, spelen bij diverse factoren een rol die invloed hebben op de innovatie en samenwerking: de mensen die je uitkiest, de organisaties waar je mee werkt en bijvoorbeeld de maatschappij waarin je je begeeft. Op elk van deze niveaus zijn mechanismen te vinden die het succes van een samenwerking beïnvloeden. Wij werken met vijf niveaus:

Individueel niveau: verbindingen leggen

Wat kun je doen om meer impact te maken en bij te dragen aan innovatie? Het eerste niveau gaat in op zaken die iedereen morgen kan oppakken. Zo is er veel bewijs voor het nut van verbinden. Iemand die mensen namelijk helpt om te verbinden zonder motief van persoonlijk gewin, merkt daar positieve effecten van in de toekomstige carrière.  Niet altijd op korte termijn, maar absoluut op (middel)lange termijn.

Projectniveau: optimale kennisverdeling

Een tweede niveau is het projectniveau: bij de samenstelling van een projectgroep, is er altijd de vraag wie aan tafel zou moeten zitten. Onderzoek wijst uit dat er een punt aan te wijzen is waarop de aanwezige kennis optimaal is. Heb je teveel dezelfde kennis aan tafel, dan ga je allemaal dezelfde kant op. Is er juist teveel uiteenlopende kennis, dan kun je elkaar niet helpen om verder te komen. Een optimale samenstelling van kennisniveaus in een projectgroep is dus van belang.

Organisatieniveau: absorptiecapaciteit

Een derde niveau is het niveau van organisaties. Op dit niveau is o.a. absorptiecapaciteit (absorptive capacity) van belang. Het verwijst naar het vermogen van bedrijven om te leren van dingen die om hen heen gebeuren. Organisaties die hier hoog op scoren, hebben aantoonbaar meer marge, betere producten en zijn meer onderscheidend in de markt. Wat de les hieruit is? Doe gericht buiten je organisatie kennis op en filter wat relevant is voor je bedrijf. Maak van daaruit een vertaalslag naar hoe je dit zelf kunt omzetten naar waarde voor je bedrijf. In een volgende blog zullen we dieper ingaan op hoe je dit doet.

Netwerkniveau: zichtbaarheid

Het vierde niveau is het niveau van netwerken en samenwerkingsverbanden. Dit is onder andere een broedplaats voor nieuwe bedrijven. Startups bijvoorbeeld die zich bewegen in innovatienetwerken, hebben aantoonbaar een grotere kans om financiële steun te krijgen dan startups die dat niet doen. Dit effect is al aanwezig als ze zelfs enkel en alleen aanwezig zijn bij netwerkevenementen.

Maatschappelijk niveau: expertise aanbieden

Het vijfde en laatste niveau tot slot is breed maatschappelijk. Vaak heeft de overheid een rol in innovatie, bijvoorbeeld in het beschikbaar stellen van subsidies. Uit onderzoek blijkt dat het effectiever is om deze steun niet (alleen) in geld uit te drukken. Het aanbieden van kennis of hulp via de inzet van experts is aantoonbaar effectiever in het ondersteunen van succesvolle innovatie dan geld.

Ja, maar hoe dan?

Tips om effectiever samen te werken

  1. Vind de juiste mix van mensen

Om het maximale uit een samenwerkingsverband te halen, is het belangrijk om op elk niveau de juiste mensen en organisaties te selecteren. Niet alleen mensen met de juiste kennis, maar ook personen die goed zijn in verbinden of die een sterk netwerk hebben. Zo kom je tot een efficiënte samenwerking.

  1. Bepaal welk type netwerk je wilt zijn

Bij het begin van een samenwerking is het belangrijk om de verwachtingen op één lijn te krijgen. Bepaal daarom wat voor type netwerk je wil zijn. Is je belangrijkste doel om kennis uit te breiden? Dan is een creativiteitsnetwerk passend. Wil je juist permanent gaan samenwerken aan een gezamenlijk doel, dan kom je uit op een procesnetwerk.

  1. Wees niet bang als er mensen uitstappen

Na de eerste fase van samenwerking, ontstaat bijna altijd een fase van onrust en een terugloop in het aantal partijen dat meedoet. Dit is een logisch gevolg van het kiezen van een richting, waar sommige mensen zich simpelweg niet bij thuis voelen. Wees daarom niet bang dat er mensen uitstappen, maar achterhaal wel waarom ze stoppen. Dat helpt je verder in de rest van het proces.

Model voor innovatienetwerken

Met literatuuronderzoek en casestudies werken we hard om mechanismen zichtbaar te maken die het succes van open innovatie beïnvloeden. De volgende stap in het onderzoek is het bouwen van een model om innovatienetwerken – bijvoorbeeld de Fieldlabs waar Hello New Day aan meewerkt – effectiever te maken. Door dit model toe te passen op een lopende samenwerking (een zogeheten ‘interventie’), kun je gestructureerd zoeken naar een samenstelling waarmee je optimale resultaten behaalt.

Heb je vragen over het onderzoek of wil je advies over open innovatie?

Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.

johan treur

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.