Ja, maar hoe dan?!

Hoe zet je als ondernemer een samenwerking op met universiteiten?

december 2019

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Maar hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe kun je als ondernemer samenwerken met universiteiten?’

Waarom samenwerken met een universiteit?

Innoveren gaat gepaard met veel vragen. Soms is het antwoord daarop makkelijk te vinden, maar dat is lang niet altijd het geval. Vooral als je buiten de gestelde kaders denkt – en innoveert in horizon 3 – kom je vragen tegen waarop het antwoord nog nooit eerder onderzocht is. Hoe ga je die antwoorden vinden? Met welke vragen kun je aankloppen bij een universiteit? En wat levert zo’n samenwerking je op?

In dit blog lees je:

  1. Voor welk type vragen je terecht kunt bij de wetenschap
  2. Welke voordelen samenwerken met een universiteit biedt
  3. Hoe je zo’n samenwerking tot een succes maakt

Voor dit artikel ging Ruben in gesprek met Sjoerd Romme, professor in ondernemerschap en innovatie aan de TU/e. Sjoerd deelt zijn ervaringen en tips voor ondernemers over samenwerken met wetenschappers.

Fuzzy vraagstukken

Als organisatie krijg je te maken met verschillende vraagstukken. Die zijn in te delen in 3 categorieën:

  1. Vragen die je binnenshuis kunt oplossen
  2. Vragen die op te lossen zijn met bestaande kennis
  3. Vragen waar nieuw onderzoek voor nodig is om een antwoord te vinden

Deze laatste vragen – ook wel ‘fuzzy problems’ genoemd – lenen zich perfect voor een samenwerking met de universiteit. Voor een wetenschapper is de uitdaging namelijk om op zoek te gaan naar de kern van het probleem en daar een gedegen antwoord op te vinden. Precies wat je als bedrijf nodig hebt.

Voordelen van samenwerken

Omdat de wetenschap op een andere manier naar vragen kijkt dan bijvoorbeeld een consultingbureau, levert het ook andere antwoorden op. En dat maakt een samenwerking zo waardevol. Met wetenschappelijk onderzoek krijg je namelijk inzichten en oplossingen die andere bedrijven nog niet hebben bedacht. Daarmee zet je jezelf op een voorsprong.

Ook voor wetenschappers zitten er voordelen aan onderzoek doen samen met het bedrijfsleven. Voor hen is het namelijk waardevol om te publiceren over actuele onderwerpen, inclusief ondersteunend bewijs uit de praktijk.

In 3 stappen naar een succesvolle samenwerking met universiteiten

Goed om te weten is dat de wetenschap zich niet leent voor vragen waar je op korte termijn antwoord op nodig hebt. Maar: wil je nieuwe kennis opdoen die op de lange termijn relevant is en blijft, zet dan de volgende stappen richting samenwerking met de universiteit:

Ja, maar hoe dan?

Stap 1: Verzamel zelf basale kennis

Sjoerd: “Zoek, voordat je naar een wetenschapper gaat, eerst zelf uit welke kennis er al is. Wikipedia is hiervoor een verrassend waardevolle bron. Vooral de Engelstalige versie bevat veel inzichten uit onderzoek en wordt nauwgezet gecontroleerd. Leer om verbinding te maken tussen jouw situatie en beschikbare theorieën, protocollen en tools. En schat vervolgens in hoe je deze kennis kunt gebruiken bij het oplossen van je eigen vraagstuk.”

 

Stap 2: Vind een partner om je onderzoek mee uit te voeren

“Vind je het antwoord op je vraag niet? Zoek dan naar een wetenschappelijke partner die je hiermee gaat helpen. Dat kan in je eigen netwerk, of door op zoek te gaan naar een universiteit die zich richt op jouw vakgebied. Realiseer je daarbij dat wetenschap mondiaal is en dat Engels – ook in Nederland – de voertaal is. Kijk dus gerust over de landsgrenzen: een universiteit in Singapore of Canada kan je misschien wel beter helpen dan een Nederlandse universiteit.”

 

Stap 3: Zoek naar financieringsmogelijkheden

“Onderzoek doen is waardevol, maar niet goedkoop. Zorg er daarom voor dat je voldoende middelen hebt. Dat kan door eigen budget aan te spreken, maar vaak zijn er ook andere financieringsvormen mogelijk. Denk bijvoorbeeld – zeker bij technologisch onderzoek – aan het aantrekken van seed-money, waarbij een belegger investeert in ruil voor aandelen. Daarnaast zijn er op regionaal, landelijk en Europees niveau veel innovatiesubsidies beschikbaar. Door je financiën goed op orde te hebben, zijn de mogelijkheden voor oplossingen op de lange termijn nog uitgebreider.”

 

Een laatste tip

Voor organisaties die willen samenwerken met wetenschappers, heeft Sjoerd nog een belangrijke laatste tip: “Stel een wetenschapper niet de vraag ‘Wat weet jij over …?’, maar ‘Kun je mij bij dit vraagstuk helpen?’. Een wetenschapper is geen encyclopedie waar je kant-en-klare antwoorden uit kunt halen, maar wil juist graag meedenken. Door een open vraag te stellen en de uitdagingen voor te leggen, ga je richting co-creatie en wordt de kans op een succesvolle samenwerking aanzienlijk groter.”

Heb jij ook een prangende vraag? Mail hem naar Ruben via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.