Ja, maar hoe dan?!

Omgaan met innovatie tijdens de coronacrisis.

                                                                                             – inzichten vanuit de economische crisis van 2010 –

April 2020

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe kun je als ondernemer of bedrijf succesvol blijven innoveren als je het zwaar hebt door de coronacrisis?’ 

Innovatie in tijden van crisis? 

Innoveren lijkt misschien niet je eerste prioriteit als de economie in zwaar weer verkeert. Maar klopt deze aanname wel? Om dat te controleren, dook Ruben de wetenschap in. Hier vond hij in een studie inzichten uit de kredietcrisis. Dit onderzoek van Ahn, Mortara en Minshall (2017) bestudeerde de impact van ‘economic crises’ bij bedrijven in de UK tussen 2006 en 2012*. Wat hebben succesvolle bedrijven uit deze periode met elkaar gemeen? De resultaten zijn leerzaam – ook voor de situatie waar we momenteel in zitten.

*Dit onderzoek is uitgevoerd door paneldata vanuit de UK CIS (Community Innovation Survey) te analyseren. De CIS brengt elke 2 jaar de ontwikkeling van een grote en kleine bedrijven in elk EU-land in kaart. Met name het volgen van de data over langere tijd, levert interessante inzichten op. 

In dit blog lees je:

  1. Welke scenario’s mogelijk zijn in tijden van crisis
  2. De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek
  3. Wat je zelf kunt doen aan innovatie

3 scenario’s – in goede én slechte tijden

In het onderzoek van Ahn en collega’s zijn 3 scenario’s met elkaar vergeleken waar bedrijven in een crisis voor kunnen kiezen. Deze zijn als volgt te beschrijven:

  1. Keuze voor een ‘open strategie’ à de samenwerking opzoeken met anderen
  2. Keuze voor een ‘gesloten strategie’ à meer aandacht voor ‘interne innovatie’
  3. Keuze voor sanering à snijden in de kosten door afscheid te nemen van medewerkers

In het onderzoek keken Ahn en collega’s voor welke strategie een bedrijf had gekozen, en hoe succesvol zij door de crisis kwamen. Een andere factor die is meegenomen, is de mate waarin dit anders is dan vóór de crisis. Oftewel: gedraag je je in slechte economische tijden anders dan daarvoor (of daarna)?

Meer succes met een open strategie 

Eén van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek, was dat bedrijven die kozen voor een ‘open strategie’, een hogere omzetstijging wisten te realiseren in de periode 2010 tot 2012, vergeleken met twee jaar daarvoor. Het opzoeken van samenwerking met anderen – buiten je traditionele netwerk – lijkt dus een goede strategie om te overleven. Opvallend was dat deze strategie juist in economisch slechte tijden het meeste resultaat opleverde. Ook voor de bedrijfsresultaten ná de crisis.

Ruimte voor innovatie

En wat doe je aan innovatie als je alle zeilen moet bijzetten om de crisis te overleven? Je eerste reactie is misschien om deze plannen op de lange baan te schuiven. Toch stelden Ahn en collega’s vast dat het op peil houden van de capaciteit en middelen die je besteedt aan innovatie, positief werkt. Bedrijven die zich tijdens de crisis bleven bezighouden met innovatie, hadden daar zowel tijdens als na de crisis baat bij.

Maar wat als het water je écht aan de lippen staat?

Soms is het echt crisis. Dan heeft het geen zin om na te denken over de lange termijn, want als je niet meteen ingrijpt, dan ga je die lange termijn helemaal niet halen. In dit soort gevallen geldt natuurlijk: “doe wat nodig is”. Ofwel: als het nodig is om te snijden in de kosten om te overleven, doe dit dan.   

Snijd je echter in de kosten omdat je gelooft dat dit goed is voor juiste duurzame bedrijfsvoering, bedenk dan het onderzoek van Ahn en collega’s een concreet verband hebben gevonden tussen het aangaan van nieuwe relaties en verbeterde prestaties en resultaten op lange termijn. En dit verband gaat juist in slechte tijden op.

Tot slot: 3 tips 

We besluiten deze blog met een 3-tal tips uit onze eigen praktijk. Tips die je kunnen helpen bovenstaande inzichten op een gerichte en effectieve manier in praktijk te brengen. 

 

Ja, maar hoe dan?

# 1: Zorg dat duidelijk is voor jezelf, maar ook voor de ander wat beide partijen komen ‘halen’ en wat ze komen ‘brengen’

Herken je dat? Je hebt een leuk gesprek met iemand gehad met veel energie. Er lijken veel redenen te zijn om hier een vervolg aan te geven. Maar hoe dan? Een vraag die je hierbij kan helpen is: ‘wat kom je halen en wat kom je brengen?’. Een samenwerking is pas in balans als beide partijen hier voordeel uit halen. Zorg dat je dit voor jezelf weet, maar ook voor de ander. Dit voorkomt verrassingen in de toekomst.

 

# 2:Weet wat jij belangrijk vindt richting jouw klanten. Een partner waarmee je gaat samenwerken moet dit ook aan jou kunnen bieden

Richt jouw bedrijf zich op het bieden van de laagste prijs? Of juist de hoogste kwaliteit? Het hipste product, of juist dat product wat dingen zoveel makkelijker maakt? Er zijn heel veel manieren waarop je je klanten kunt helpen. Belangrijk echter is dat je weet waarom jouw klanten bij jou komen. Samenwerkingen moeten er uiteindelijk aan bijdragen om dit (nog beter) aan jouw klanten te kunnen aanbieden.

 

# 3:Mensen doen zaken met mensen. Bouw dus aan wederzijds vertrouwen.

Laatste tip tot slot: het is en blijft mensenwerk. Hoe goed de bedrijven ook bij elkaar passen, hoe goed de producten op elkaar aansluiten; op het moment dat er geen persoonlijke klik en vertrouwen is, is een samenwerking gedoemd te mislukken. Bouw dus aan vertrouwen. Juist moeilijke tijden brengen vaak het beste (én het slechtste) in mensen boven. Leer elkaar kennen, zodat je weet wat je aan elkaar hebt. 

Meer weten?

Wil je meer weten over bovenstaande? Lees dan het originele artikel: Dynamic capabilities and economic crises: Has openness enhanced a firm’s performance in an economic downturn?. Natuurlijk helpen wij je ook graag. De eerste stappen hierbij zijn altijd ‘service van het huis’.

Wil je meer weten of heb je vragen over dit onderwerp?

Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.