Het innovatiewoordenboek

Wat is een creativity network?

De innovatiebranche heeft een eigen jargon. Ook bij ons vindt de ene vakterm na de andere zijn weg in presentaties, rapporten en gesprekken. Maar de woorden die voor ons gesneden koek zijn, roepen bij anderen niets anders op dan vraagtekens. Daarom leggen wij de belangrijkste termen aan je uit in ons innovatiewoordenboek. We trappen af met het begrip: creativity network.

Dit is het eerste deel van een drieluik over innovatienetwerken. In deel 2 komt het transformation network aan bod, in deel 3 gaan we in op het process network.

lydia fraaije biomimicry

En dan nu in het Nederlands…

Een creativity network is een groep van mensen of bedrijven die samenwerken om creatieve ideeën op te doen. Het doel van een creativiteitsnetwerk is vooral om kennis en ervaringen te delen over een specifiek (innovatief) onderwerp.

    Wat houdt het in?

    Harryson (2008) beschreef drie typen netwerken die een rol spelen bij open innovatie. Elke vorm heeft zijn eigen kenmerken en vraagt een andere mate van samenwerking. Volgens Harryson is het creativiteitsnetwerk van de drie de meest vrijblijvende.

    In een creativiteitsnetwerk ligt de focus op het uitwisselen van kennis en ervaring over een bepaald onderwerp. De gedachte is dat je, door samen te komen met mensen die aan vergelijkbare materie werken, een dynamiek creëert waar creatief denken centraal staat. Hierbij leer je vanuit verschillende oogpunten.

    Hoe meer invalshoeken, hoe meer er te leren valt. Breng daarom in een creativiteitsnetwerk een diverse groep mensen samen. Denk aan leveranciers, ontwikkelaars, eigenaren van het probleem, overheden en kennisinstellingen. Ieder van hen bekijkt het probleem vanaf een andere kant. Dit helpt om innovatieve oplossingen te bedenken.

     

    biomimicry natuur innovatie

    In de praktijk

    Een voorbeeld van een creativity network zijn Innovatietafels. Hier delen eigenaren en directeuren hun ervaringen over ondernemerschap en leidinggeven. Dit zorgt voor herkenbaarheid en geeft nieuwe invalshoeken om problemen in de eigen organisatie op te lossen. Het belangrijkste doel is dus om van elkaar te leren en de nieuwe kennis in de eigen dagelijkse praktijk toe te passen.

    Wil je meer weten over creativiteitsnetwerken of bijvoorbeeld over hoe je een creativiteitsnetwerk opzet? Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456.

    Welk woord wil jij toevoegen aan dit woordenboek? Laat het weten in een reactie!

    Harryson, S.J. (2008), Entrepreneurship through relationships – navigating from creativity to commercialisation. R&D Management, 38: 290-310. https://doi.org/10.1111/j.1467-9310.2008.00516.x.

    Eerder in de serie #Innovatiewoordenboek

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Share This

    Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

    Cookie settings

    Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

    FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

    AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

    Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.