Ja, maar hoe dan?!

Hoe geef ik structuur aan innovatie?

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Maar hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: “Hoe breng ik structuur aan in mijn innovatie?”

Natuurlijk ben je als ondernemer elke dag bezig om jezelf te verbeteren. Je automatiseert processen zodat je hier zelf minder tijd aan kwijt bent, je verbetert je producten zodat klanten nóg tevredener over je zijn en je denkt na over nieuwe kansen. Maar: ondertussen heb je misschien geen idee of je de juiste innovaties doet. Het 3 Horizon-model van McKinsey biedt houvast.

In dit blog lees je:

  1. Een korte uitleg van het 3 Horizon-model
  2. Tips om het in je bedrijf toe te passen
  3. Een opdracht om deze week nog uit te voeren
  • Waarom het 3 Horizon-model van McKinsey?

    Zoals de naam laat zien, gaat McKinsey uit van 3 niveaus van innoveren. Elk niveau heeft een andere focus en neemt een bepaald deel van je tijd en budget in beslag. Wil je continuïteit bereiken in je bedrijf? Dan is het slim om op alle drie niveaus te innoveren.

    Een mooi voorbeeld als je geen structuur aanbrengt in je innovatie is de autobranche. Terwijl sommige fabrikanten enkel nog bezig waren met het verbeteren van hun dieselmotoren, waren andere fabrikanten daarnaast ook al bezig met de ontwikkeling van elektrisch aangedreven auto’s. Wie heeft de toekomst?

De 3 niveaus van innoveren

Horizon 1: je dagelijkse verbeteringen – 70% van je innovatietijd & -budget

Je kent je producten, klanten en diensten. Op dit niveau draait het om het verbeteren van wat je al doet. Bijvoorbeeld efficiënter werken, risico’s verkleinen of je dienst verbeteren.

Horizon 2: voor ons nieuwe dingen of markten testen – 20% van je innovatietijd & budget

Je hebt gehoord van een nieuwe techniek of oplossing in je branche, maar zet die nog niet in voor je eigen bedrijf. Of je ziet kansen voor je bestaande dienstverlening in nieuwe markten. Op dit 2e niveau verken je de mogelijkheden hiervoor.

Horizon 3: compleet nieuwe dingen of markten ontdekken – 10% van je innovatietijd & budget

Je onderzoekt een onbekende technologieën of oplossingen die nog niet gebruikt worden in jouw bedrijfstak. Hier ben je vooral bezig met het ontdekken van een nieuwe markt of en hoe iets compleet nieuws voor de sector.

Zo pas je het McKinsey-model toe in je bedrijf

De drie niveaus geven je houvast bij je innovaties en brengen structuur aan. Zo pas je ze toe:

#1 Plaats je huidige innovaties in het model

Maak een overzicht van alle punten waarop je op dit moment innoveert. Dat gaat van ‘nieuwe software om facturen te versturen’ naar ‘uitzoeken of kunstmatige intelligentie bij ons kan werken’. Wat het ook is: schrijf het op. Ga vervolgens de lijst af:

  1. Is het al bekend binnen het bedrijf? -> Horizon 1
  2. Is het nieuw voor jou, maar bekend binnen de branche? -> Horizon 2
  3. Is het volledig nieuw voor de branche? -> Horizon 3

#2 Bekijk de huidige verdeling en de ideale verdeling

Zet al je innovatie-initiatieven op een rij en bekijk in welke horizon ze passen. Zit horizon 1 vol en blijft het in horizon 3 angstvallig stil? Dan weet je wat je te doen staat. Start een onderzoek, zet een pilot op of investeer in de ontwikkeling van een nieuw product.

Ben je alleen bezig met de verre toekomst en verlies je je huidige producten uit het oog? Geef aandacht aan horizon 1 om je succes te behouden.

#3 Verdeel de budgetten

Standaard is de verdeling van budgetten in dit model 70% voor horizon 1, 20% voor horizon 2 en 10% voor horizon 3. Begeef je je in een markt waar veel verandert? Dan gaat er meer geld (en tijd!) naar horizon 2 en 3. Doel is om elke horizon een eigen budget te geven, zodat ze niet tegen elkaar concurreren.

#4 Zoek naar de juiste mensen

Goed innoveren draait niet alleen om technologie of nieuwe markten. Je hebt gedreven mensen nodig om succes te behalen. Per horizon vraagt dat vaak om een ander type mens:

  1. Manager: graag bezig met het verbeteren van processen, analytisch ingesteld
  2. Ondernemer: een onderzoeker die energie haalt uit nieuwe business creëren
  3. Visionaircreatief, gedurfd en vooral in staat om buiten de kaders te denken

Heb je deze mensen niet in huis? Ga dan naar ze op zoek. Neem ze in dienst als je bedrijf groot genoeg is of schakel een externe specialist in.

#5 Breng het in de praktijk

Hoewel 1, 2, 3 een goede volgorde lijkt, ligt de aanpak voor innovatie meestal anders. Het belangrijkste is dat je je horizon 1 volledig begrijpt. Waarom heb je succes? Waarom kopen mensen je producten?

Is dat duidelijk? Dan maak je de stap naar horizon 3. Op welk punt wil je uitkomen? Zet een stip op die horizon en ga aan de slag. Horizon 2 helpt je om dat punt te bereiken. Bijvoorbeeld een hybride auto als tussenstap voor volledig elektrisch. Of cruise control als tussenstap voor zelfrijdend.

Ja, maar hoe dan?

Werk samen

Om succesvol te innoveren, heb je elkaar nodig. Binnen je organisatie, maar zeker ook daarbuiten. Heb je zelf niet alle kennis in huis die je nodig hebt, zoek dan naar een partner die dat wel heeft. Het belangrijkste hierbij is dat je openstaat voor elkaars input. Wij ervaren namelijk dat het altijd ontstaat tijdens gesprekken!

Fieldlabs zijn een goed voorbeeld van hoe bedrijven uit verschillende sectoren samen aan horizon 3 innovaties werken.

Heb jij ook een prangende vraag; mail hem dan naar pim@hellonewday.nl of +31 6 20866163.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.