Het innovatiewoordenboek

Innovator’s Dilemma: hoe bepaal je waar je je tijd, geld en kennis aan besteedt?

Je bedrijf loopt goed. Je klanten zijn blij. Je medewerkers zijn goed in hun werk. Maar hoe zorg je ervoor dat dit over 20 jaar ook nog zo is? Want tegen die tijd kan de wereld er heel anders uitzien. En dus heb je een dilemma: hoeveel van je middelen besteed je aan het verbeteren van wat nu al goed gaat, en hoeveel gaat er naar innovatie?

Eerst over het Innovator’s Dilemma, want wat houdt dit in? Het fenomeen is voor het eerst beschreven in 1997 door Harvard-professor Clayton Christensen. In het kort is het een dilemma dat elk succesvol bedrijf tegenkomt. Het grootste deel van de tijd zijn ze bezig met het huidige businessmodel. Daardoor raken ze bedrijfsblind. In plaats van te komen met vernieuwende producten of diensten, ligt de focus op het verbeteren van wat er al is.

Hoewel dit vaak jarenlang goed gaat, komt er een moment waarop dat niet meer zo is. En dan kan het gebrek aan vernieuwing zomaar hun ondergang betekenen. De V&D, Free Record Shop en Kodak waren ooit succesvol, maar lieten zich inhalen door te tijd. Hadden ze geïnvesteerd in online shoppen, streamen of digitale fotografie, dan had hun lot er misschien rooskleuriger uitgezien.

    theory of change

    Op de horizon

    Om je bedrijf toekomstbestendig te maken, is het dus zaak om niet alleen bezig te zijn met het verbeteren van wat je hebt, maar om ook te werken aan nieuwe kansen. Het grootste Innovator’s Dilemma is om daarin de juiste balans te vinden. Je wilt immers niet dat je huidige klanten vertrekken naar de concurrent omdat je succesproduct achterop raakt. Maar als je wilt dat ze over 20 jaar nog steeds klant zijn, is het slim om ook te investeren in toekomstig succes.  

    Hoeveel tijd (en geld) besteed je dan aan deze innovaties? Daarvoor biedt het 3 Horizon-model een goede houvast. Volgens dit model gaat 70% van je inzet naar dagelijkse verbeteringen, 20% naar nieuwe markten en 10% naar disruptieve innovaties. Stem dit echter ook af op je eigen bedrijf. Zit je in een branche die snel verandert, dan moet je budget voor de laatste twee horizons waarschijnlijk groter zijn.

    Nieuwe blik op waarde

    Als de middelen zijn verdeeld, rijst de volgende vraag: hoe ga je innoveren? Want ook al komt bij innovatie altijd onzekerheid kijken, het is toch fijner als je bezig bent met vernieuwingen die ook echt een kans maken. Daarvoor ga je anders kijken naar de meerwaarde die je biedt als bedrijf. Je biedt geen leaseauto’s, maar helpt bedrijven met mobiliteit. Je verkoopt geen telefoons, maar zorgt ervoor dat mensen met elkaar kunnen .

    Door op die manier naar je waardepropositie te kijken, kun je jezelf onderscheiden van de concurrentie. Bovendien zorg je ervoor dat je beter bestand bent tegen verandering. De oplossing verandert namelijk continu. Het probleem blijft echter (grotendeels) gelijk. Als je het daarom tot je doel maakt om continu een oplossing te bieden voor dat probleem, liggen er volop kansen om disruptief te innoveren.

     

    Open innovatie

    Disruptief innoveren is echter niet iets waar je ‘zomaar’ mee begint. Het vraagt er namelijk om dat je verder kijkt dan je eigen product, bedrijf of branche. Een goede manier om dit te doen is met open innovatie. Bij open innovatie ga je buiten je organisatie op zoek naar kennis of kunde die je zelf niet hebt. Die kun je vinden in bijvoorbeeld het onderwijs, bij toeleveranciers, afnemers of zelfs je concurrent.

    Door de samenwerking met anderen op te zoeken, ontstaan nieuwe ideeën om in de toekomst te blijven voorzien in de behoeften van je klant. Experimenteer met veelbelovende technologieën in een proeftuin of fieldlab, of richt naast je organisatie een startup op die zich volledig kan focussen op het ontwikkelen en in de markt zetten van een innovatie.

    Bij Hello New Day begeleiden we verschillende van dit soort open innovatietrajecten. Zo bundelen in Fieldlab Seedshift zaadveredelaars hun krachten om het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen te verminderen en voedselzekerheid in de toekomst te garanderen. En werken in Fieldlab CAMINO overheid, bedrijven en onderwijsinstellingen samen aan voorspelbaar onderhoud in de infrasector.

     

    biomimicry natuur innovatie

    Tips

    Innovatie is dus cruciaal om je bestaansrecht als bedrijf in de toekomst te behouden. Maar hoe ga je om met het Innovator’s Dilemma in jouw bedrijf? Youri geeft tips:

     

    #1 Vind je onderscheidende waarde

    Een goed product is één, maar je toekomst vaststellen kan alleen als je waarde toevoegt aan het leven van je klanten. Denk daarom goed na over hoe jij dat doet. Heb je je waardepropositie helder, dan vormt deze een goede basis om te innoveren.

     

    #2 Open je vizier

    Een baanbrekende innovatie ontstaat zelden uit een bestaand product. Kijk daarom verder dan je eigen omgeving als je innoveert. Een mooi voorbeeld is de Innovatietafel. Hier komen ondernemers uit een regio elk kwartaal samen om ideeën uit te wisselen en uitdagingen te  bespreken die direct betrekking hebben op hun businessmodel. Dit leidt regelmatig tot nieuwe initiatieven. Twee leden richtten zelfs samen een nieuw bedrijf op.

     

    #3 Bepaal je risicobereidheid

    Innoveren is nooit zonder risico’s. Toch is het voor de meeste bedrijven noodzakelijk om deze risico’s op korte termijn te nemen, zodat je op lange termijn je bestaansrecht behoudt. Innoveren kan namelijk betekenen dat je je succesvolste product op den duur kannibaliseert.

    Kijk maar naar Apple. De iPod was hun paradepaardje. Tot de iPhone de iPod uit de markt drukte. Maar is Apple hier slechter van geworden? Niet bepaald. Dat het voor Apple goed uitpakte, wil echter niet zeggen dat dit altijd zo is. Voordat je begint is het daarom goed om te bepalen hoeveel risico je bereid bent te nemen, zodat je binnen die kaders de vrijheid hebt om te innoveren.

     

    Wil je weten hoe jij het Innovator’s Dilemma kunt aanpakken in je organisatie? Neem contact op met Youri van der Torren via youri@hellonewday.nl of 06 – 2328 2058.

    Profielfoto van Youri

    Eerder in de serie #Innovatiewoordenboek

    Share This

    Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

    Cookie settings

    Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

    FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

    AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

    Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.