Ja, maar hoe dan?!

Hoe werk je samen met verschillende generaties?

Juli 2022

Om te overleven in een veranderende wereld ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis komen er vaak veel vragen en adviezen langs – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je handige tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe werk je samen met verschillende generaties?’

OK, boomer! Zo reageren millennials en generatie Z op de in hun ogen ouderwetse opvattingen van de generatie die geboren is na de oorlog. De oude – of zullen we zeggen: ervaren? – generaties zijn niet opgegroeid in een digitale wereld. Ze hebben daardoor vaak andere opvattingen over werk dan hun jongere collega’s. De nieuwe generatie is namelijk digitaal, flexibel en snel. Maar ook op andere eigenschappen verschillen ze van hun voorgangers. Hoe werken deze generaties samen op de werkvloer? Dat onderzoeken we in dit blog.

 

In deze blog lees je:

  1. Welke generaties er momenteel in de beroepsbevolking zitten
  1. Welke voordelen een vaste innovator in je bedrijf met zich meebrengt
  1. Tips om jonge en oude generaties beter samen te laten werken
samenwerkingsverband hello new day

Generaties in de beroepsbevolking

Momenteel vinden we op de werkvloer vier generaties: de babyboomers en de generaties X, Y en Z. Over de geboortejaren zijn wetenschappers het niet altijd eens. Wij gebruiken de meest genoemde jaartallen.

Babyboomers

Babyboomers zijn geboren in de jaren na de tweede wereldoorlog (1945 – 1960). Ze staan ook wel bekend als de protestgeneratie, omdat ze regelmatig de barricaden opgingen en in opstand kwamen tegen de (sociale) normen van de generatie boven hen. Op het werk zijn babyboomers – vanzelfsprekend – ervaren. Ze hebben veel kennis en blijven lang loyaal aan hun werkgever. Ook zijn ze over het algemeen veerkrachtige, harde werkers.

Generatie X

Tussen 1961 en 1980 lag de zogenaamde verloren generatie in de wieg. Deze generatie groeide op in een tijd van economische crisis, waardoor een baan vinden na je studie verre van vanzelfsprekend was. Die situatie heeft deze generatie zelfredzaam en relativerend gemaakt. Op de werkvloer zijn ze gedreven en gaan ze voor hun passie. Ze zijn goed in feedback geven en ontvangen en vinden het belangrijk om balans te hebben tussen hun werk- en privéleven.

Generatie Y

De generatie die bij het brede publiek bekend staat als millennials is geboren tussen 1980 en 1995. Millennials groeiden op met het idee dat alles mogelijk is, maar zijn ook gevormd door de nasleep van 9/11. Door de financiële crisis waren vaste dienstverbanden in het begin van hun carrière een uitzondering. Op het werk zoekt deze generatie voldoening, ontwikkeling en inspraak. Ze zijn optimistisch en flexibel, en ondernemen op allerlei manieren.

Generatie Z

De jongste generatie op de werkvloer is geboren tussen 1995 en 2010 en staat bekend als de digital natives. Hun sociale leven speelt zich voor een groot deel online af, waardoor thuis zijn (en werken) voor deze generatie heel normaal is. Ook voelen digital natives de ernst van klimaatverandering. Op de werkvloer zoeken ze afwisseling qua inhoud en werkplek, maar ook financiële stabiliteit. Multitasken en snel informatie zoeken kunnen ze als geen ander.

 

Innovatie voor elke generatie

Genoeg verschillen dus. Maakt dat samenwerken onmogelijk? Zeker niet! Er zijn juist veel argumenten om mensen van verschillende generaties te mixen op de werkvloer. Mensen met verschillende achtergronden stimuleren elkaar namelijk om buiten hun eigen kaders te denken. Zo komen ze juist tot nieuwe ideeën. Tot onderscheidende innovaties, die ervaring en vernieuwing combineren. En zo tot het voortbestaan van je bedrijf.

Tips om samenwerking te stimuleren

Hoe zorg je ervoor dat de verschillende generaties binnen jouw bedrijf goed samenwerken? Daarvoor geven we 3 tips:

Tip 1: ga het gesprek aan

Zoals in elke samenwerking is met elkaar in gesprek blijven de belangrijkste stap. Praat met elkaar om te begrijpen waarom collega’s bepaalde beslissingen nemen. Dit werkt beide kanten op: jongeren leren van de jarenlange ervaring van hun oudere collega’s, de oude rotten ontdekken efficiëntere manieren om te werken dankzij de digitaal vaardige broekies.

Tip 2: focus op de voordelen

Elke generatie heeft eigen opvattingen. In plaats van dat te zien als lastig, kun je beter kijken naar de voordelen. Want die verschillen leiden ook vaak tot nieuwe inzichten. Daar word je als organisatie alleen maar beter van. Daag mensen van verschillende leeftijden daarom juist uit om samen projecten op te pakken, en kijk met welke creatieve oplossingen ze komen.

Tip 3: richt je op karakter

Hoewel elke generatie eigen kenmerken heeft, blijft karakter de belangrijkste bepaler van gedrag op de werkvloer. Focus daarom niet te veel op iemands leeftijd, maar kijk naar normen en waarden. De kans is groot dat je ontdekt dat je meer met elkaar gemeen hebt dan je dacht. Of niet, maar ook dan heb je elkaar beter leren kennen. En dat leidt altijd tot meer onderling begrip.

 

Wil je sparren over hoe je omgaat met verschillende generaties op de werkvloer? Of kamp je met andere ondernemersvragen? Neem dan eens een kijkje bij de Innovatietafel. Hier gaat een vaste groep ondernemers uit de regio met elkaar in gesprek over vragen die spelen binnen het bedrijf.

Neem voor meer informatie contact op met Johan Treur via johan@hellonewday.nl of 06-55758973

johan Treur

0 reacties

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.