ElkeDagBeter

“Ik geef mezelf elke dag een cijfer”

Milo Bogaerts, CEO Euler Hermes UK

In gesprek met succesvolle leiders, proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze inspirerende leiders ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Milo Bogaerts, CEO van Euler Hermes UK.

Na enkele jaren als CEO van Euler Hermes Nederland en daarna commercieel verantwoordelijk te zijn geweest voor de commercie in Noord Europa, maakte Milo afgelopen jaar de overstap naar de UK. Als CEO aldaar heeft hij een paar mooie uitdagingen, waarvan de Brexit niet de minste is. Alleen dat is al reden genoeg om continu bezig te zijn met innovatie en vernieuwing. Milo is 4 dagen per week in de UK en 3 dagen per week met zijn gezin in Nederland. De vergelijking met topsport gaat dan ook zeker op!

Euler Hermes is een dochter van Allianz en wereld marktleider als het gaat om kredietverzekeringen. Het is geen geheim dat de financiële sector fors inzet op innovatie, omdat vertrouwde business modellen behoorlijk onder druk staan. We zijn benieuwd hoe Milo dit aanpakt!

Elke dag een cijfer

“Einde werkdag, in de metro van London onderweg naar mijn appartement, evalueer ik de dag. Heb ik complimenten aan collega’s gegeven? Heb ik zelf complimenten ontvangen? Zijn er dingen die beter hadden gekund? Op basis van dit soort zaken bepaal ik hoe goed de dag is geweest. Ik geef mezelf eerst een cijfer op basis van mijn gevoel. Daarna ga ik nadenken over de onderbouwing hiervan. Dat doe ik door de dag terug te filteren. De leerpunten die ik hieruit haal, probeer ik door te vertalen naar concrete verbeteracties. Zo word ik elke dag beter.”

Van vergadertijger naar 30% van de tijd op de werkvloer

“Afgelopen periode heb ik bijvoorbeeld mijn overlegstructuur op die manier aangepast. Voorheen stond er standaard een uur gereserveerd voor een overleg. Tegenwoordig vraag ik de initiatiefnemer wat hij wil bespreken en of het een kwartier, half uur, 3 kwartier of een uur duurt. Gemiddeld duurt een overleg nu nog maar een half uur tot 45 minuten. Nu heb ik 30 á 40% tijd over om door te brengen op de werkvloer, in plaats van in vergaderzaaltjes. Ik wil namelijk toegankelijk zijn voor mijn team, en dan moet je er bewust tijd voor vrij maken.”

Digitaliseren van onze dienstverlening

“Als Euler Hermes zijn we dagelijks bezig met verbeteren en innoveren. Het is onze overtuiging dat we toe moeten naar digitaliseren van onze dienstverlening. Voorheen leverden we ‘one size fits all’ oplossingen. Je kreeg een totaalpakket, wij verzekerden jouw gehele debiteurenportefeuille, of je het nu nodig had of niet.

Digitalisering stelt ons in staat om op efficiënte wijze voor iedere klant maatwerk te bieden. We hebben op 3 niveaus teams ingericht om dit voor elkaar te boksen:

  • Digital agency op centraal niveau, met daarin digital natives die voorlopen in de digitale wereld en ons enorm challengen en laten zien wat er technisch allemaal mogelijk is (zij staan het verst van onze huidige business vandaan). Zij zoeken naar disruptieve oplossingen.
  • Digital Transformation Team op regionaal niveau dat alles met elkaar verbindt en ervoor zorgt dat alle nieuwe ontwikkelingen en vormen van dienstverlening ook daadwerkelijk in de reguliere organisatie geadopteerd worden. Industrialiseren van disruptieve oplossingen.
  • Digital Taskforce, met daarin mensen uit de business die vooruitstrevend zijn, maar nog wel zo’n 60% in de business actief zijn (zij staan het dichtst bij onze bestaande business). Zij zorgen dat de praktijk van alledag samenkomt met de oplossingen van morgen.

Door andersdenkenden te verbinden aan onze reguliere organisatie en daarmee feitelijk continu de ‘stretch’ te zoeken, borgen we enerzijds dat we onszelf elke dag uitdagen, en anderzijds dat het nog wel aansluit bij onze huidige organisatie. Door dit op 3 niveaus daadwerkelijk in te richten, wordt het bestuurbaar, zonder de creatieve ruimte in te perken.”

Veel ideeën op de plank

“Door structureel budget en tijd in te investeren in innovatie, blijft het op gang. We doen allerlei zaken om verbeteringen extra aan te jagen. Er liggen ontzettend veel ideeën op de plank, dus dat is het probleem niet. Het is de uitdaging om hier de juiste ideeën uit te halen en gefocust door te pakken. Hiervoor gebruiken we vormen als Dragons’ Den bijeenkomsten en zetten we de Lean Startup methode in. Onze organisatie heeft op deze manier de leiding als het gaat om de keuzes maken, maar de klanten hebben een belangrijke rol qua input. Sterker nog, we hebben bij ieder productidee structureel 25 klanten per land die meedoen aan allerlei experimenten en projecten waar we momenteel mee bezig zijn.”

Tips van Milo

#1 Kijk elke dag in de spiegel

Blijf kritisch naar jezelf kijken. Dit is een belangrijke brandstof voor continu verbeteren.

#2 Laat je omgeving weten wat je visie is

De geldt zowel voor je zakelijke visie (zodat klanten en medewerkers weten waar je voor gaat) als je persoonlijke visie (zodat mensen weten waar je als persoon voor wilt gaan en wat je belangrijk vindt).

#3 Stap uit je ivoren toren

Stap als directeur uit je ivoren toren, het verschil kun je maken in samenwerking met mensen van de werkvloer, daar moet je dus zijn!

Ben jij net als Milo gedreven om elke dag beter te worden? Of vind je het leuk om te kijken wat deze tips voor jouw organisatie betekenen? Laat het ons weten! johan@hellonewday.nl of 06-55758973.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.