ElkeDagBeter

“Elke Dag Beter word je niet alleen”

Marieke den Rooijen-van den Berg, Talent4you

In gesprek met succesvolle ondernemers proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Marieke den Rooijen-van den Berg, eigenaar van Tech4you en Talent4you.

Ze studeerde marketing aan het hbo, maar kon na het afronden van haar studie geen baan vinden in dit vak. En dus ging Marieke aan de slag als recruiter in de techniek. Wat een toevallige carrièrekeuze was, bleek al snel een schot in de roos. In de jaren die volgden werkte ze in verschillende branches als bemiddelaar. Tot ze de kans kreeg om aan de andere kant van de tafel plaats te nemen, als personeelsplanner bij een bedrijf dat ondergronds leidingwerk aanlegt.

In die tijd plande Marieke zo’n 300 medewerkers, inleners en zzp’ers op projecten in Nederland en daarbuiten. Tot in 2012 de recessie toesloeg. Mariekes functie hield op, en de vraag ‘wat nu?’ begon te spelen. De keuze om haar eigen bedrijf te starten werd gemaakt. En hoewel dat niet was wat ze in eerste instantie voor ogen had, wist ze sindsdien met Tech4you een goedlopend bedrijf op te bouwen. Marieke vertelt wat ze doet om elke dag beter te worden.

De juiste match

De eerste vijf jaar als ondernemer werkte Marieke in haar eentje vanuit huis. Maar Tech4you groeide snel. Marieke: “Verlonen, factureren, juridisch werkgeverschap: ik deed alles zelf. Dat ging lang goed, tot ik zo hard groeide dat ik 80 uur per week aan het werk was. Toen besloot ik om uit te breiden: ik huurde een pand en nam iemand aan om me te helpen. De nieuwe medewerker ging werken aan een eenduidige uitstraling van mijn bedrijf, met een goede website en aanwezigheid op social media.”

In 2019 zet Marieke een nieuwe stap: ze koopt een pand in Terheijden om vanuit daar haar bedrijf te runnen. Ook richt ze een nieuw label op: Talent4you. Marieke: “Met Tech4you richt ik me op bemiddeling in techniek. Talent4you is voor alle branches. Daarnaast vind ik het leuk om bedrijven te adviseren over personeel, zodat ze leren hoe ze de juiste medewerkers vinden en hen vervolgens behouden. Ik vergelijk mijn werk weleens met de liefde: je hebt de juiste match nodig. Als je bij elkaar past, is de kans groot dat je langer samenblijft.”

Hulp van coaches

Elke Dag Beter draait voor Marieke om het beste uit jezelf halen. Dat betekent echter niet dat je dat alleen hoeft te doen. Marieke: “Ik schakel regelmatig een coach in om aan mezelf te werken. Zo merkte ik bijvoorbeeld dat leidinggeven niet mijn sterkste punt was. Met hulp van een coach heb ik me daarin verbeterd. Een bijzondere vorm van coaching die ik heb gedaan, is paardencoaching. Ik koos hiervoor omdat ik mijn keuzes niet langer wilde laten leiden door angst. Het is heel bijzonder hoe gevoelig een paard is en wat je ervan kunt leren. Uiteindelijk zorgde deze sessie ervoor dat ik de transitie binnen mijn bedrijf aan durfde te gaan.”

Iedereen beter

Daarnaast helpt Marieke ook graag anderen om Elke Dag Beter te worden. Ze vertelt: “Ik geloof dat je het beste presteert als je gelukkig bent met wat je doet. Dat doe ik zelf, bijvoorbeeld door mijn bedrijf in te richten op een manier die bij me past, maar ook met de mensen die ik bemiddel. Ik krijg er energie van om met hen mee te denken over opleidingen, een carrièreswitch of de stap naar zelfstandige. Als ik daarmee succes behaal, geeft dat veel voldoening.”

Die voldoening vindt Marieke ook bij ZaakVooruit. Hier is de sinds 2021 bij betrokken. Ze vertelt: “Mijn kennismaking met ZaakVooruit was als kandidaat. Nu mag ik zelf advies geven aan andere ondernemers. Voornamelijk over personeel en HR, maar ik vind het ook leuk om breder mee te denken. Omdat ik mijn bedrijf vanaf nul heb opgebouwd, heb ik bepaalde ervaringen om te delen. Ik vind het ontzettend leuk om hierbij betrokken te zijn.”

Marieke helpt zichzelf en anderen dus graag om beter te worden. Welke tips heeft ze voor jou om ook te blijven verbeteren?

Tips van Marieke

#1  Toon je kwetsbaarheid

“Ik heb vaak het idee dat ondernemers denken dat ze alles moeten kunnen. Maar je kunt niet overal goed in zijn. Door je kwetsbaar op te stellen en hulp in te schakelen voor dingen die je niet kunt, kom je juist vooruit.”

 

#2 Investeer in jezelf

“Het beste uit jezelf kunnen halen kost soms geld. Durf daarin te investeren. Het is het meer dan waard als je na zo’n traject beter tot je recht komt.”

 

#3  Laat je zien

“Bedrijven onderschatten de kracht van social media. Om medewerkers te vinden, is het superbelangrijk om onder de aandacht te blijven. En niet alleen als je een vacature hebt. De moeite die je steekt in zichtbaarheid betaalt zich terug.”

We bedanken Marieke voor haar inzichten en waardevolle tips. Natuurlijk hopen we dat ze jou op weg helpen om ook elke dag beter te worden.

Vragen of zelf aan de slag met innovatie? Wij helpen je graag. Neem contact op met Johan Treur via johan@hellonewday.nl of 073-8517000.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.