ElkeDagBeter

“Verander radicaal in kleine stappen”

Merijn Neeleman, Neeleman Innovation.

In gesprek met succesvolle ondernemers proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Merijn Neeleman, eigenaar van Neeleman Innovation.

Van buiten naar binnen denken is voor Merijn al sinds zijn studie industrieel ontwerpen aan de TU Delft een essentieel onderdeel van productontwerp. Na een korte periode bij Philips zette hij deze visie in bij Océ, een van oorsprong Nederlands bedrijf dat printsystemen ontwikkelt. In plaats van alleen het technisch beste product te ontwikkelen, zorgde Merijn er op de R&D-afdeling voor dat er ook werd nagedacht over de wensen van de gebruiker.

Na diverse rollen binnen Océ stapte Merijn over naar Ultimaker, een Nederlandse maker van 3D-printers. Wat destijds een beginnende scale-up met honderd medewerkers was, groeide in vijf jaar uit tot een internationaal succesvol bedrijf. Hoewel het ontwikkelen van de innovatiestrategie Merijn in de eerste jaren uitdaagde, viel die uitdaging weg toen de strategie eenmaal stond. Twee jaar geleden waagde hij daarom de sprong in het diepe en richtte hij zijn eigen bedrijf op. Bij ons vertelt Merijn wat hij doet om Elke Dag Beter te worden.

.

Gebruiker centraal

In zijn carrière bekleedde Merijn verschillende rollen. Binnen deze functies was er altijd één rode draad: de gebruiker staat centraal. Merijn: “Al tijdens mijn studie leerde ik hoe belangrijk het is om na te denken over welk probleem je oplost. Vaak stellen we de oplossing centraal. Bijvoorbeeld: het ontwikkelen van het beste koffiezetapparaat. Maar in de praktijk willen gebruikers ook dat hun kopje koffie snel gezet is, en dat ze bijvoorbeeld altijd genoeg cups of verse bonen in huis hebben. Een service kan daardoor onderdeel van de oplossing worden.”

Met deze instelling droeg Merijn bij Océ bij aan de ontwikkeling van een totaalsysteem rondom de printers die het bedrijf leverde. Hij vertelt: “Océ maakt hele dure en complexe producten voor professionals. Sommige printers die we maakten waren zo groot als een huis. Maar de bedrijven waar we voor werkten hadden nog veel meer behoeftes dan alleen een goede printer. Daarom ontwikkelden we bijvoorbeeld ook systemen om productiever en eenvoudiger te printen, te printen vanuit de cloud of vanaf je telefoon en software om processen beter te managen.”

Nieuwe uitdaging

Zijn werkwijze viel op bij Océ, en nadat het bedrijf was overgenomen door Canon werd Merijn gepromoveerd tot Global Head of Design. Toch wilde hij ook graag meer op (product)strategisch niveau aan de slag. Bij Ultimaker vond hij een nieuwe uitdaging. Merijn: “Ultimaker had al een goed product in de 3D-printer die ze maakten. Maar gebruikers wilden meer. Door met hen in gesprek te gaan, ontwikkelden we vele extra producten en services waarmee we hen hielpen om het ware potentieel uit 3D printing te halen.”

Na vijf jaar vol ontwikkelingen en de opbouw van een sterk portfolio, merkte Merijn dat de uitdaging voor hem steeds minder groot werd. Om meer te kunnen betekenen voor verschillende bedrijven, besloot hij voor zichzelf te beginnen. Hij vertelt: “Met mijn kennis en achtergrond kan ik mensen helpen om zelf innovatie in gang te zetten. Ik zie mezelf als katalysator: ik leer teams ‘on-the-job’ hoe ze innovatief kunnen samenwerken, zodat ze het geleerde ook zonder mij kunnen blijven toepassen. Dit doe op allerlei plekken: bij een langlopend project rondom circulair en emissieloos bouwen, bij diverse bedrijven die hun productstrategie willen verbeteren en nu ook bij de Innovatietafel in Nijmegen

Geen masterplan

Bezig zijn met innovatie en verbeteren is voor Merijn de dagelijkse gang van zaken. Hoe kijkt hij naar Elke Dag Beter? Hij vertelt: “Hierbij moet ik denken aan een uitspraak van oud Océ-collega Guido Stompff: radicaal veranderen in kleine stappen. Voor grootse masterplannen ben ik huiverig: ze gaan gepaard met veel geld, en kunnen met veel kracht helemaal de verkeerde kant op lopen. Voor mij is het beter om na te denken hoe je telkens iets kleins kunt veranderen. Natuurlijk is visie belangrijk om richting te geven. Maar door stap voor stap te verbeteren, kun je beter reflecteren en onderweg bijsturen waar nodig.”

Ook voor zichzelf is Merijn bezig met Elke Dag Beter. Hij vervolgt: “Omdat je als zelfstandige meerdere opdrachtgevers hebt, is het elke keer alsof je solliciteert naar een nieuwe baan en jezelf opnieuw moet inwerken. Elke keer zet je je beste beentje voor. Dat maakt het aantal reflectiemomenten hoog. Ik kijk continu kritisch naar mezelf en de methodes die ik toepas, zodat ik ze bij een volgende opdracht nog beter kan inzetten. Zo blijf ik scherp.”

In het begin legde Merijn zichzelf hiermee een hoge druk op. Een verandering van perspectief hielp om die druk te verminderen. Hij vervolgt: “Op een slechte dag dacht ik weleens: ‘waar ben ik aan begonnen?’ Dat nam ik mee naar huis. Met behulp van een coach zag ik in dat tegenslag en onzekerheden er niet alleen bij horen, maar ook noodzakelijk zijn om verder te komen. En dat het goed is om af en toe uit te zoomen, zodat je ziet hoe je bent gegroeid in kennis en opdrachten. Die spiegel voorgehouden krijgen, heeft me ontzettend geholpen om vooruit te komen.”

 

Door te denken vanuit de gebruiker en innovatie op te delen in kleine stappen, lukt het Merijn om Elke Dag Beter te worden. Welke tips heeft hij voor anderen om zichzelf ook te verbeteren?

Tips van Merijn

#1  Denk groot, begin klein

“Als je wilt verbeteren, begin dan eerst met het vormen van een holistische visie op de huidige en de gewenste situatie. Daarna kun je gaan werken aan de benodigde oplossingen. Daarbij is het belangrijk dat je vertrouwen hebt in het proces, zelfs als de uitkomst niet vooraf vaststaat. En dat je je bij elke stap kwetsbaar openstelt voor feedback vanuit alle perspectieven.”

#2 Zoek je stevigheid

“Als je weet waar je voor staat en voor wie je het doet, sta je steviger in je schoenen. Ik probeer mezelf en anderen regelmatig te wijzen op het terugvinden van de kern. Door telkens terug te halen waar je waarde ligt voor je klant of maatschappij, kun je bepalen of je de juiste stappen zet.”

#3  Praat met gelijkgestemden

“Actuele kennis is essentieel om te blijven verbeteren. Ik volg elk jaar meerdere cursussen om mijn kennis op te frissen. Daarnaast drink ik regelmatig koffie met andere zelfstandigen en mensen uit mijn netwerk om te praten over waar zij staan. Dit is een goede manier om je bewust te blijven van je manier van denken, en om te toetsen of je nog steeds het juiste doet.”

Wil je meer weten over de innovatietafel Nijmegen of wil je weten wat je kunt doen om zelf Elke Dag Beter te worden? Neem contact op met Johan Treur via johan@hellonewday.nl of 06-55758973.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.