Project in de kijker
Verduurzaming van de luchtvaart met ADSE
Bij Hello New Day werken we aan allerlei interessante projecten. Projecten die we graag in de kijker zetten. Deze keer: verduurzaming van de luchtvaart met ADSE.
De komende jaren gaat de luchtvaartindustrie in omvang verdubbelen. Die groei zit vooral in opkomende economieën, zoals Azië, het Midden-Oosten en Afrika. Tegelijkertijd kunnen we het ons niet veroorloven om de lucht verder te vervuilen. En dus moet vliegen duurzamer.
Nederland heeft de ambitie om voorop te lopen in die verduurzaming. We hebben meer dan genoeg kennis en kunde om deel te kunnen zijn van de oplossing. Maar tussen grote spelers als Airbus en Boeing, zijn Nederlandse bedrijven te klein om een betekenisvolle plek aan de tafel te bemachtigen. Daarom is het tijd om samen op te trekken. Met gezamenlijke waardeproposities, die nationale bedrijven helpen om internationaal op de kaart te komen.
Consulting- en Engineeringbedrijf ADSE, expert in onder andere de implementatie van nieuwe luchtvaarttechnologie, schakelde Hello New Day in om de branche te helpen deze waardeproposities te formuleren en samenwerking te bevorderen.
Duurzame luchtvaart
Hoewel de berichtgeving soms anders doet vermoeden, heeft de luchtvaartindustrie sinds de jaren ’50 al flinke verbeteringen gemaakt op het gebied van duurzaamheid. Jan Verbeek, één van de oprichters van ADSE, vertelt: “Het brandstofverbruik van vliegtuigen is met 80 procent afgenomen. Vliegtuigen werden lichter en motoren zuiniger. Dat is goed nieuws, maar het betekent ook dat verdere verbeteringen steeds lastiger te maken zijn.”
En dus kijkt de industrie ook naar andere oplossingen. Jan vervolgt: “Voor korte afstanden doen we onderzoek naar elektrische vliegtuigen. Dat staat echter nog in de kinderschoenen en lijkt op korte termijn alleen geschikt voor kleine vliegtuigen en korte afstanden. Als alternatief voor kerosine kijken we als sector daarom ook naar waterstof, biofuels en synthetische brandstof. De energiedichtheid van waterstof is alleen nog niet hoog genoeg om grote afstanden te overbruggen. En er zijn ook andere uitdagingen, bijvoorbeeld rondom beschikbaarheid en milieuvriendelijkheid op andere aspecten dan CO2 van deze alternatieven.”
Waardeproposities in kaart
Toch is afwachten geen optie. De ontwikkelingen zijn namelijk al in volle gang. Jan: “In 2035 wil Airbus het ZEROe-model de lucht in brengen. De ontwikkeling daarvan begint in 2025. Als Nederlandse branche willen we hier graag een significante bijdrage aan leveren. Maar daarvoor moeten we eerst samen sterk staan. Zoals een vertegenwoordiger van Airbus stelde: olifanten doen alleen zaken met olifanten. Airbus is een olifant. Dus als we willen dat ze onze componenten en technologie meenemen in hun designs, moeten we als Nederland ook een olifant worden.”
Daarnaast speelt mee dat vliegtuigen zo’n 25 tot 30 jaar mee moeten gaan. Jan: “Brandstof heeft weliswaar de grootste milieu-impact, maar het verbruik van schaarse materialen volgt daar vlak achter. Ook hier valt dus winst te behalen op het gebied van duurzaamheid. Bovendien kost het onderhoud van een vliegtuig over de levensduur twee tot vier keer meer dan de aanschaf van een vliegtuig. Dat gaat om vele miljoenen. Als het onderhoud slimmer en efficiënter kan, bespaar je meteen flink, ook op milieu-impact.”
Om een gezamenlijke visie te creëren, schakelde ADSE Hello New Day in. Koen van Oijen, innovatieconsultant bij Hello New Day, vertelt hoe hij dit aanpakt: “Onze eerste stap is binnen een aantal thema’s, zoals onderhoud, lichtgewicht constructies en circulair interieur, in gesprek te gaan met bedrijven en hun individuele waardeproposities en belemmeringen in kaart te brengen. Vanuit daar willen we kijken waar de partijen elkaar kunnen aanvullen om te komen tot collectieve proposities. Ook maken we een scan van het ecosysteem, zodat we inzicht krijgen in welke spelers er zijn en hoe goed ze elkaar weten te vinden.”
Gereedschapskist
Eén van de doelen van het project is om een gereedschapskist aan te reiken zodat bedrijven zelf aan de slag kunnen. Koen: “In deze gereedschapskist zitten bijvoorbeeld kennisproducten die uitleggen waarom een nationaal collectief businessplan belangrijk is en die een overzicht geven van alles waar je rekening mee moet houden bij de ontwikkeling, certificatie, bouw en operatie van een vliegtuig. Dit is interessant voor verschillende partijen: voor mkb’ers zodat ze makkelijker hun zaken kunnen afstemmen, voor startups zodat ze het wiel niet zelf opnieuw hoeven uit te vinden en voor de branche als geheel omdat het de kans op samenwerking met grote partijen – en daarmee op succes – vergroot.”
Deze aanpak heeft al voor verschillende doorbraken gezorgd. Jan: “Door de randvoorwaarden vast te leggen, is het gelukt om bij Airbus om tafel te komen. Dat is een grote mijlpaal. Ook zijn bedrijven aan het denken gezet door alle vragen die we hebben gesteld. Daardoor zetten ze nu zelf ook stappen om naast technische innovatie als branche ook de samenwerking beter aan te gaan pakken. We zijn er nog niet, maar we gaan wel de goede kant op.”
Eén melodie
Welke ambities zijn er nog voor de komende tijd? Jan sluit af: “Ik hoop dat de gereedschapskist die we nu maken goed landt, zodat we samen kunnen innoveren. Dat het bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid nauwer gaan samenwerken en elkaar beter weten te vinden. En dat we onze horizon kunnen verbreden en vergroten, zodat we in de toekomst een grotere bijdrage leveren aan de verduurzaming van de luchtvaart. Als branche zijn we een orkest zonder dirigent en schrijven we de muziek terwijl we spelen. Des te belangrijker is het om dezelfde melodie aan te houden.”
Meer weten over dit project of Hello New Day inschakelen voor je innovatieproject?
Neem contact op met Koen via koen@hellonewday.nl of 06 – 253 98 280