Volgens het boekje

Scaling up in de praktijk 

April 2020

Elk jaar verschijnen talloze boeken over management, verbetering en innovatie. De grote vraag is echter: werkt de beschreven theorie ook in de praktijk? Om die vraag te beantwoorden gaat Hello New Day in gesprek met ondernemers die werken ‘volgens het boekje’. In deze eerste editie: Willem van der Steen van PI.marketing vertelt hoe hij de theorie uit ‘Scaling up’ toepast in zijn bedrijf.

In 2011 richtte Willem van der Steen zijn bedrijf PI.marketing op. Na ruim 10 jaar ervaring te hebben opgedaan in marketing en IT in start-up, scale-up en corporate organisaties, besloot hij om zijn eigen bedrijf in online marketing te beginnen. Inmiddels bestaat het team van PI.marketing uit 20 PIoniers, die samen hapPIness brengen aan klanten in met name de reiswereld en e-commerce.

Om deze groei van het bedrijf in goede banen te leiden, werkt Willem volgens de theorie uit het boek ‘Scaling up: de groeiformule’ van Verne Harnisch. Hoe zorg je ervoor dat je na je start-upfase als bedrijf door blijft groeien, zonder dat dit ten koste gaat van de innovatiecultuur van je start-up?

    Dit zegt ‘het boekje’

    Scaling up beschrijft de groeiformule van start-up naar scale-up. Volgens Harnish is dit proces ingedeeld in vier beslissingsgebieden: mensen, strategie, uitvoering en cash.

    Mensen

    Stel de kernwaarden van je bedrijf vast en gebruik ze als leidraad bij alle beslissingen die je neemt. Dat geldt op het gebied van structuur, maar zeker ook voor relaties. Blijf deze kernwaarden keer op keer gebruiken en herhalen.

    Strategie

    Gebruik in je strategie de twee criteria van Gary Hamel. Zorg ervoor dat je plannen:

    1. van belang zijn bij het binnenhalen van genoeg klanten, en;
    2. je onderscheiden van de concurrentie.

    Stel op basis hiervan je missie en visie vast.

    Uitvoering

    Voor de uitvoering is het belangrijk om gebruik te maken van drie Rockefeller Habits:

    1. Stel prioriteiten, waarbij geldt: less is more.
    2. Verzamel dagelijks kwantitatieve en kwalitatieve gegevens. Evalueer deze wekelijks, zodat je op basis hiervan beslissingen kan nemen.
    3. Zorg voor een effectief vergaderritme (per dag, week, maand, kwartaal of jaar) om alle neuzen dezelfde kant op te houden. Hoe sneller het ritme, hoe harder je groeit.

    Cash

    Zorg er altijd voor dat je genoeg cash hebt. Kijk bij beslissingen die je neemt daarom niet alleen naar de gevolgen voor je omzet of winstgevendheid, maar ook naar je cashflow.

    Werk je volgens deze grondbeginselen, dan overwin je de obstakels die bedrijfsgroei in de weg kunnen staan. Volgens Harnish zijn dit

    a) de aanwezigheid van leiderschap;

    b) schaalbaarheid van infrastructuur, en;

    c) marketing.

    Terwijl je groeit, kom je op punten waarop je net niet groot genoeg bent om onderdelen van je bedrijf – bijvoorbeeld het personeelssysteem of je automatisering – op te schroeven naar een nieuw niveau. Harnish omschrijft deze momenten als de ‘valleien des doods’. Ruim je obstakels uit de weg, dan krijg je de wind in de rug en groei je door naar een hoger niveau. Doe je dat niet, dan blijft je groei steken of overleef je simpelweg niet.

    Lees hier een samenvatting van Scaling up

    En dan nu: de praktijk

    Willem is in 2018 gestart met werken volgens de Scaling up-methode. Hij vertelt over zijn ervaringen: “Na het lezen van het boek besefte ik me dat het tijd was voor de volgende fase voor mijn bedrijf: de opschaalfase. Daarom wilde ik alles beter in de steigers zetten. Dat betekende voor ons het formuleren van kernwaarden, een missie en visie vaststellen en een koers voor 5 jaar bepalen.”

    “Inmiddels merk ik dat deze koers ons houvast biedt. Elke drie maanden schrijven we een kwartaalplan, waarmee we zorgen dat we op koers blijven. In onze wekelijkse teambijeenkomst komt deze koers terug. Dat gaf al rust en richting, maar dit bleek des te meer toen vorige maand de coronacrisis begon. In plaats van over te stappen op paniekvoetbal, bleven we sturen op onze belangrijkste kernwaarden.”

    Strategie blijven volgen

    “Concreet hield dat in dat we onze strategie bleven volgen, maar sommige paaltjes vooruit plaatsten en andere achteruit. Zo zouden we normaal gesproken innovaties pas lanceren als ze helemaal af zijn, en hebben we nu een nieuw product al eerder gepresenteerd. Op die manier blijven we – ook in lastige tijden – toch innoveren.”

    “Iedere vrijdagmiddag houden we een weekafsluiting. Hierin staan onze zes kernwaarden centraal. Tijdens het overleg vertelt iedereen kort wat hij of zij die week heeft gedaan, en vanuit welke kernwaarden dat was. Daarnaast nemen we iedere maand de resultaten van de afgelopen maand door, in relatie tot de pijlers (KPI’s) van de strategie: aantal accounts, marge percentage, klanttevredenheid en medewerkertevredenheid. Ik merk dat dit voor iedereen in het team richting geeft qua activiteiten. En zo blijven we kort op de bal.” 

    Obstakels overwinnen

    “Natuurlijk gaat groeien niet vanzelf. Ook PI.marketing kwam hierbij obstakels tegen. Zo groeiden we in ons vorige pand uit het jasje. Verhuizen naar een grotere locatie droeg bij aan het overwinnen van dit obstakel van infrastructuur. Daarnaast merkte ik dat als je wil groeien, je dit niet alleen kunt. Daarom besloot ik om Mascha Soors en Jos Meiling, beiden al lang bij ons aan boord, aan te stellen als respectievelijk CCO en CTO en een ervaren manager aan te nemen als COO. Door samen de leiding te nemen, tackelden we het obstakel van leiderschap.”

    Tot slot: 3 tips 

    Werkt de praktijk voor PI.marketing zoals de theorie beschrijft? De enige conclusie hierop is volgens Willem: JA! Zijn bedrijf heeft veel baat bij het volgen van de adviezen uit Scaling up. Welke tips heeft hij paraat voor andere ondernemers? Willem deelt er drie:

    Volgens het boekje

    # 1: blijf je koers varen (strategie)

    “Maak je strategie en kernwaarden top of mind voor iedereen. In deze tijd is dit extra actueel: je strategie geeft richting, en voorkomt dat je paniekvoetbal gaat spelen.”

     

    # 2: besteed aandacht aan je vier beslissingsgebieden (uitvoering)

    “Juist in een crisis is het goed om je mensen, strategie, uitvoering en cash te blijven monitoren. Alles wordt duidelijker en scherper dan ooit: je relaties met klanten, leveranciers, team en je processen. Wat blijf je doen en met wie? En wat schrap je?”

     

    # 3: blijf innoveren (cash & mensen)

    “Zelfs als je minder budget hebt, is het goed om met innovatie bezig te zijn. Dit stimuleert mensen namelijk om hun focus te behouden en op koers te blijven.”

    Meer weten?

    Wil je meer weten over scaling up of heb je vragen hoe je deze theorie in je eigen onderneming kunt toepassen? 

    Neem dan contact op met Pim Ketelaars via pim@hellonewday.nl of bel met 06-20866163.

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Share This

    Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

    Cookie settings

    Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

    FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

    AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

    Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.