ElkeDagBeter

“Always move a rock every day”

Staf Seurinck, Country Managing Director van ABB NL

In gesprek met succesvolle ondernemers, proberen we te achterhalen hoe het hen lukt om voortdurend beter te worden. Wat in de topsport heel normaal is, lukt deze mensen ook in het bedrijfsleven. Deze keer: Staf Seurinck, directeur bij ABB Nederland.

Sinds 1995 is Staf (51) actief bij ABB, een technologisch bedrijf dat de digitale transformatie van industrieën vormgeeft. Afgelopen februari is hij benoemd tot managing director voor ABB in Nederland. Van huis uit kreeg Staf mee dat het goed is om altijd bezig te zijn met doorontwikkelen. Een les die hij nu nog steeds meeneemt in zijn werk. Wij bespraken met Staf wat hem drijft om elke dag beter te worden.

Tegendraads

Staf: “Op mijn eerste werkdag bij ABB stond ik binnen 2 uur op de werkvloer. Ik kreeg de opdracht om een motor uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Toen dat gelukt was, volgde meteen de nieuwe opdracht: gooi die motor maar in de container, want het is niet langer economisch interessant om kleine motoren te herstellen. Het was een belangrijke les. Bovendien kwam ik tot de constatering dat wij geld verdienden wanneer zaken stuk gaan en de klant dus pijn ervaarde.”

“Ik besloot om een businessmodel te creëren dat andersom werkt: als het goed gaat met de klant, gaat het goed met ons. Een tegendraadse actie voor iemand die net komt kijken, maar dit tegendraadse heb ik altijd in me gehad. Toen iedereen een technische studie ging doen, koos ik voor economie. Ik leg me niet zomaar neer bij verwachtingen, regels en procedures. Ik geloof dat die instelling me verder brengt. Van die studie ben ik trouwens wel teruggekomen: later heb ik toch een master in Engineering afgerond.”

Gewoon doen

“Eén van mijn eerste lessen in innovatie leerde ik door een verkeerde inschatting. Ik had mijn eerste lumpsum servicecontract verkocht aan een klant. Eigenlijk had ik geen idee hoe ik kon leveren, maar met mijn eigen team ging ik aan de slag. Na verloop van tijd merkten we dat het meer ging kosten dan opleveren. En dus moest ik me melden bij de directie. De enige oplossing was om zodanig te innoveren dat het werk wél ging passen binnen het budget en de klantverwachtingen.”

“Zo gezegd, zo gedaan. Als een van de eersten implementeerden we de nieuwste condition monitoring-technieken Dankzij deze innovaties konden we toch voldoen aan het langdurige contract. Sterker nog: de business werd niet alleen winstgevend, maar bleek ook de interesse te wekken van andere klanten. Al snel groeiden de afdelingen Field Service en Total Motor Management enorm. Toen deze tak werd samengevoegd met de werkplaats, kreeg ik de leiding over het geheel.”

 

Focus op 3 aspecten

“In de loop van mijn carrière heb ik verschillende belangrijke keuzes gemaakt. Eén daarvan is het centraal zetten van de klant. Ik bezoek elke week minimaal een paar klanten. Deze tijd is gereserveerd in mijn agenda en iedereen weet dat ze daar vanaf moeten blijven. Ik laat me dan ook niet onderbreken, zelfs niet als een ABB-directeur contact zoekt.”

“Daarnaast geloof ik in thought leadership. Je moet verstand hebben van je business om er een goede visie op te hebben, pas dan kun je je klant goed adviseren en ook leveren wat je belooft. Focus op de inhoud!”

“We hebben ooit 3 dagen van een trainingsprogramma besteed aan het verschil tussen efficiency en effectiviteit. Dit laatste wordt namelijk vaak vergeten, maar is cruciaal voor productiviteit. Zeker in een branche waar de kosten onder druk staan, moet je jezelf blijven verbeteren om te groeien. Focus op effectiviteit is in mijn ogen dan ook veel zinvoller dan focus op efficiency.”

Tot slot heeft Staf 3 tips voor ondernemers om elke dag beter te worden:

Tips van Staf

#1 Leg elke dag een steen in de richting waar je naartoe wilt

“Van een Amerikaanse collega leerde ik: ‘Always move a rock every day’. Als je elke dag één steen legt in de richting waar je naartoe wilt, dan zet je elke dag een stap in de juiste richting. Het maakt niet uit hoe klein of groot die stap is, als je hem maar zet.”

#2 Durf ondernemer te zijn, ook al werk je in loondienst

“De sleutel tot verbetering is om het heft in eigen handen te nemen, ook als je in loondienst werkt. Durf jezelf ondernemend op te stellen, met een focus op veiligheid, gezondheid en klimaatneutraliteit. Zo blijf je in ontwikkeling.”

#3 Blijf je Leven Lang Leren, lees management boeken en volg blogs

“De Red Monkey boeken en video’s van Jef Staes geven mooi weer waar innovatie over gaat. Jef Staes praat over innovatieve ideeën als rode apen. Ze moeten de kans krijgen om te groeien en van kleur te veranderen, willen ze kunnen overleven in de ‘economische jungle’. Dit lukt niet als we blijven doen wat we deden met mensen die niet beter weten. Staes legt uit hoe je omgaat met de enorme snelle ontwikkelingen en wat er nodig is om wendbaar te blijven. Heel interessant en leerzaam.”

Ben jij net als Staf gedreven om elke dag beter te worden? Of vind je het leuk om te kijken wat deze tips voor jouw organisatie betekenen? Laat het ons weten! johan@hellonewday.nl of 06-55758973.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.