Het innovatiewoordenboek

Wat is absorptive capacity? ?

De innovatiebranche heeft een eigen jargon. Ook bij ons vindt de ene vakterm na de andere zijn weg in presentaties, rapporten en gesprekken. Maar de woorden die voor ons gesneden koek zijn, roepen bij anderen niets anders op dan vraagtekens. Daarom leggen wij de belangrijkste termen aan je uit in ons innovatiewoordenboek. In deze editie lees je alles over het begrip absorptive capacity.

lydia fraaije biomimicry

En dan nu in het Nederlands…

Absorptive capacity is het vermogen om te leren. Iemand met een hoge absorptiecapaciteit, is goed in het opnemen van kennis uit allerlei bronnen. Absorptive capacity speelt een belangrijke rol in (outside in) open innovatie, omdat je daarbij gebruik maakt van de kennis die zich buiten je eigen organisatie bevindt.

    Wat houdt het in?

    Absorptive capacity kun je ook zien als een proces. Ofwel, een proces van leren van anderen, dat bestaat uit 4 stappen:

    1. Acquisitie: je zoekt gericht naar kennis die je nog niet hebt. Dat kan via boeken of het internet, maar ook op congressen en in meetings. Omdat je niet weet welke kennis je nog niet hebt, kun je breed zoeken (in andere branches) of de diepte ingaan (een specialist raadplegen of betrekken). Hierin is geen sprake van goed of fout, zolang je maar gericht op zoek gaat naar nieuwe kennis.
    2. Assimilatie: je filtert uit alle nieuwe kennis die je opdoet, datgene wat jij gelooft dat voor jou relevant is. Je legt links tussen wat je hoort en wat je al weet, en verbindt dit met de bestaande wereld. Hierin spelen zowel psychologische als rationele factoren een rol. De ene persoon legt bijvoorbeeld makkelijker nieuwe links dan de ander. Vooralsnog gebeurt assimilatie vooral in het hoofd van mensen of door er samen over te praten. Onze verwachting echter is dat Artificial Intelligence hier in de toekomst een steeds belangrijkere rol in gaat spelen.
    3. Transformatie: in deze stap ga je met je nieuwe kennis aan de slag. Je vertaalt het door naar de verbetering van je eigen product of dienst en nieuwe features die je aan kunt bieden. Veel innovatiemodellen geven handvaten aan deze derde stap. Denk bijvoorbeeld aan de Lean Startup-methode. Tevens biedt bijvoorbeeld het 3-horizonmodel een prettige manier om lopende ontwikkelingstrajecten in perspectief te plaatsen.
    4. Exploitatie: tot slot de laatste stap. Pas nadat je deze stap hebt gezet, kan je investering zich terugverdienen. Vaak wordt hierin gebruik gemaakt van zogeheten businessmodellen. Grofweg 90% van alle producten en diensten in de wereld, zijn terug te voeren naar 55 verschillende typen businessmodellen.

    Absorptive capacity is op zichzelf niet nieuw: mensen leren al eeuwenlang op deze manier. Wat het begrip waardevol maakt, is dat je het leervermogen hierdoor kunt opdelen in stappen. Zo kun je er veel gerichter beter in worden (#Elkedagbeter). Tevens biedt elke stap de mogelijkheid om gericht specifieke taken en rollen op te zetten: mensen die naar buiten gaan (bijv. technology scouts) of mensen die verbindingen leggen (boundary spanners). Op dit gebied is nog veel onderzoek nodig om te ontdekken welke mechanismen absorbtive capacity in praktijk verhogen. Onderzoek waar wij o.a. samen met TU/e en Tilburg University direct aan bijdragen.  

    biomimicry natuur innovatie

    In de praktijk

     In de praktijk is absorptive capacity overal aanwezig. Denk maar aan dit blog. Door het te lezen, ben je (hopen we) bezig met het opdoen van nieuwe kennis. Nu je tot dit punt bent gekomen, is het goed om een minuut achterover te leunen en te bedenken wat je met deze nieuwe kennis kunt. Hoe bewust ben je zelf bezig met kennisvergaring? En hoe vertaal jij dit naar je eigen praktijk? 

    Stap 3 – transformatie – is om alles wat je in dit blog geleerd hebt, toe te gaan passen in de praktijk. Zoek de juiste mensen om kennis mee te delen en verbindingen te leggen. Om de laatste stap te realiseren, zet je een herinnering in je agenda over 6 maanden. Dat als moment om te bedenken wat deze gestructureerde benadering van kennisvergaring je heeft gebracht. We zijn benieuwd welke ideeën deze benadering je brengt. Vertel je het ons?

    Wil je weten meer weten over absorptive capacity of wil je aan de slag met open innovatie? Neem dan contact op met Ruben Ogink via ruben@hellonewday.nl of bel met 06-41490456. 

    Welk woord wil jij toevoegen aan dit woordenboek? Laat het weten in een reactie!

     

    Eerder in de serie #Innovatiewoordenboek

    0 reacties

    Een reactie versturen

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Share This

    Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

    Cookie settings

    Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

    FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

    AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

    Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

    OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.