Ja, maar hoe dan?!

Hoe haal je het maximale uit een samenwerking?

Om te overleven als ondernemer ontwikkel je je bedrijf continu. In die reis krijg je veel vragen en adviezen – de een makkelijk, de ander een uitdaging. Maar hoe ga je hiermee aan de slag binnen jouw bedrijf? In deze rubriek lees je praktische tips uit onze praktijk. Vandaag krijg je antwoord op de vraag: ‘Hoe maak je samenwerkingen met andere organisaties tot een succes?’

Waarom samenwerken?

Technologie ontwikkelt zich razendsnel. Als organisatie wil je graag op dezelfde snelheid innoveren, maar dat is – op z’n zachtst gezegd – een uitdaging. Hoe handig zou het zijn om de kennis van andere organisaties te combineren met die van jezelf? Om samen te werken aan innovatie? Succesvolle constructies zoals in Silicon Valley, Brainport Eindhoven of Fieldlabs laten zien dat het werkt. Maar hoe maak je een nieuwe samenwerking tot een succes? En hoe draagt leiderschap hieraan bij?

In dit blog lees je:

  1. Wat samenwerken precies inhoudt
  2. Welke voordelen samenwerken biedt
  3. Succesvol samenwerken: WIE heb je nodig, WAAROM werk je samen, WAT wil je bereiken en HOE ga je dat doen?

Wat is samenwerken?

Laten we beginnen met een definitie van samenwerken. Volgens onderzoekers Russel en Smorodinskaya (2018) is samenwerken het met meerdere onafhankelijke partijen co-creëren van gezamenlijke activiteiten, gebaseerd op een gezamenlijke strategie, identiteit, verantwoordelijkheden en doelen door informatie en kennis met elkaar te delen.

Belangrijk hierin is de manier waarop je samenwerkt. Het gaat niet puur om het uitwisselen van informatie, maar om het samen toewerken naar één einddoel. In onderstaande grafiek zie je verschillende vormen van samenwerken. In dit blog focussen we op het bereiken van de hoogste vorm van samenwerking: collaboration. 

Samenwerken aan innovaties: de voordelen

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Dit is precies waarom samenwerken – vooral in innovatieve omgevingen – zo belangrijk is. Je hebt elkaar nodig om het beste resultaat te behalen. Maar daarnaast biedt samenwerken ook veel praktische voordelen. Je deelt risico’s en onzekerheden, zodat je niet alleen staat als er iets misgaat. Je krijgt toegang tot de markten waar je partners zich begeven en kan gebruikmaken van hun bronnen. En je ontwikkelt een voordeel ten opzichte van je concurrenten die er wel alleen voor staan.

In 5 stappen naar collaboration

Heb je plannen voor een innovatie, en wil je weten hoe je het maximale haalt uit een samenwerking? Met deze 5 stappen zorg je ervoor dat alles soepel verloopt.

Ja, maar hoe dan?

Stap 1: Maak voor jezelf duidelijk waarom je wil samenwerken

De eerste stap van een samenwerking zet je alleen. Klinkt vreemd? Nee hoor, want voordat je met andere partijen in zee gaat moet je duidelijk weten wat je zoekt in een samenwerkingspartner. Zoek je bijvoorbeeld kennis die je zelf niet in huis hebt? Of wil je de risico’s van een nieuwe technologie samen kunnen bespreken en tackelen? Als je begrijpt wat je doelen zijn, kun je de juiste samenwerkingspartners zoeken of je aansluiten bij een bestaand initiatief dat past bij jouw doelen.

 

Stap 2: Leer andere partijen kennen en begrijp elkaars motivatie

Start je zelf een samenwerking op, dan is het zaak om partijen te vinden waar je graag mee wilt werken. Bedenk eerst wie je nodig hebt om jouw doelen te bereiken, en wat je hen kunt bieden in een samenwerking. Zoek in je netwerk naar leveranciers, klanten of zelfs concurrenten die wellicht hetzelfde doel willen bereiken als jij. Belangrijk is dat hun kennis die van jou aanvult, zodat je elkaar versterkt. Ga in gesprek, ontdek elkaars motivatie en kijk of het klikt. Uiteindelijk wil je er natuurlijk allemaal beter van worden.

 

Stap 3: Neem de leiding en ga samen ontwikkelen

Partners gevonden? Dan begint het pas echt. Breng tijd met elkaar door, bedenk wat jullie samen gaan bereiken en ontwikkel een visie waar iedereen blij van wordt. Definieer je doelen en strategie, en stippel samen de weg ernaartoe uit. Dit helpt enorm bij het creëren van een saamhorigheidsgevoel. Tip: spreek regelmatig uit waarom je samenwerkt en wat je wil bijdragen. Zo houd je de teamspirit erin.

 

Stap 4: Maak afspraken over rollen, structuren en processen

Zijn de doelen van de samenwerking concreet, dan moet je bekijken hoe je ze gaat realiseren. Wie vervult welke rol? Wie trekt de kar? Wanneer komen jullie samen? Welke afspraken maken jullie? En hoe gaan jullie succes meten? Leg dit vast in een plan, zodat hier tijdens de hele samenwerking duidelijkheid over bestaat.

 

Stap 5: Aan de slag!

Nu het duidelijk is WIE er mee doen, WAAROM iedereen mee doet, WAT jullie gaan bereiken en HOE jullie dit gaan bereiken, is het tijd om aan de slag te gaan. De rol die de leider aanneemt is hierin van groot belang. Verbind mensen, zorg voor goede communicatie en transparantie, manage verwachtingen en leid discussies in goede banen. Iedere partij heeft zijn eigen interesses en belangen. Een goede leider verbindt ze en creëert vertrouwen. Als je weet wat je aan elkaar hebt en je met elkaar verbonden voelt, is de basis voor de toekomst gelegd.

Doe het samen

Innoveren is iets wat we bij Hello New Day graag samen doen. Bijvoorbeeld in Fieldlabs, Innovatietafels en bij de ZaakVooruit. Wij zijn benieuwd: werk jij vaak samen? En hoe ervaar je samenwerken?

Heb je een vraag over samenwerkingsverbanden? Mail hem naar Johan via johan@hellonewday.nl of bel 06-55758973.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.