Ja, maar hoe dan?!

Hoe start ik met innoveren?

Innoveren. Grote kans dat je denkt: dat moet ik ook doen. Maar hoe? Waar begin je? En als je de eerste stap hebt gezet, wat dan? Is innoveren wel voor mijn bedrijf weggelegd? Heb ik er überhaupt geld voor? Op al deze vragen gaan we in dit blog antwoord geven.

Laten we bij het begin beginnen: waarom innoveren? Omdat stilstand achteruitgang is. Omdat als je blijft doen wat je deed, je blijft krijgen wat je kreeg. Ja, dit zijn clichés. Maar dat zijn ze om een reden: ze kloppen. Vernieuwen is essentieel om de concurrentie voor te blijven, om klanten tevreden te houden en om je toekomst van je bedrijf veilig te stellen.

Innoveren is geen keuze. Het is de enige manier om te overleven in een veranderende wereld. Om je op weg te helpen, lees je in dit blog:

  1. Hoe je begint met innoveren
  2. Wat je nodig hebt om te innoveren
  3. Tips om vandaag nog van start te gaan

 

 

Beginnen met innoveren

Een innovatie begint altijd met een probleem. Dat kan een probleem zijn dat je zelf ervaart of iets waar je klanten over klagen. Vanuit die situatie ga je onderzoek doen. Wat is het probleem precies? Wie ervaren dit probleem? En in welke context vindt het plaats? Zo achterhaal je wat de kern van je innovatie moet zijn.

Een probleem kan zich overigens op allerlei vlakken voordoen. Bij innovatie denken we vaak aan techniek, maar alles wat mensen als een probleem ervaren, biedt een kans om te innoveren. Lopen je interne processen stroef, dan kun je kijken hoe je ze kunt verbeteren. Zijn de diensten die je aanbiedt goed maar duur, daag jezelf dan eens uit om te zien waar je kosten kunt besparen.

Innoveren is eigenlijk altijd mogelijk. Zelfs als je denkt dat je op 100% van je potentieel zit, zijn er nieuwe technieken, nieuwe inzichten of nieuwe ontwikkelingen die ervoor zorgen dat het nog beter kan. Kijk dus zeker ook om je heen, naar andere bedrijven of branches, om te ontdekken wat je van hen kunt leren.

Wat heb je nodig om te innoveren?

Innoveren begint dus met een probleem. Maar met alleen een probleem ben je er nog niet. Hieronder bespreken we de essentiële benodigdheden om te beginnen met innoveren.

Mensen
Het belangrijkste ingrediënt voor succes is een gemotiveerd team. Of een gemotiveerd persoon. Want innoveren in een team is leuk, maar het kan zeker ook in je eentje.

De mensen die je namelijk vooral nodig hebt als je gaat innoveren, zijn de mensen in je doelgroep. Met hen ga je in gesprek om het probleem achter je probleem te achterhalen, je prototype te testen en je innovatie tot leven te brengen.

Je doelgroep kan overigens bestaan uit allerlei soorten mensen. Innoveer je een intern proces, dan zijn het je collega’s. Innoveer je een product of dienst, dan zijn het je klanten. Probeer altijd een representatieve groep mensen bij elkaar te zetten, om zo de beste inzichten te krijgen.

Tijd
Op plek twee van innovatie-ingrediënten staat tijd. In een ideale wereld besteed je van elke 5 dagen die je werkt, 1 dag aan het verbeteren van jezelf, je product of dienst en je bedrijf. Zo’n 20% dus. Helaas leven we niet in een ideale wereld. Of die 20% voor jou haalbaar is, kun je alleen zelf bepalen.

Ook als je weinig tijd hebt, kun je nog steeds innoveren. Ons advies? Zorg dat je minimaal één keer per week tijd vrijmaakt voor je innovatie. Werk daarbij met een goede planning, zodat je elk uur nuttig kunt besteden. Op die manier boek je zichtbare vooruitgang, waardoor je ook gemotiveerd blijft om door te gaan.

Aanpak
Over die planning gesproken: een goede innovatie begint met een goed plan van aanpak. Een veelgebruikte methode én een goed startpunt voor je innovatie, is Design Thinking. Hierbij werk je in een cyclus van 5 stappen.

Je begint met het inleven in de doelgroep en het definiëren van het probleem. Heb je dat gedaan, dan ga je concepten bedenken, deze tot leven brengen in een prototype en het testen bij je klant. Deze cyclus doorloop je net zo lang tot je bij de test precies de reacties krijgt die je voor ogen had.

Geld
Misschien denk je dat innoveren niet voor jou is weggelegd, omdat je budget niet kan concurreren met dat van grote bedrijven. De ervaring leert echter dat de bedrijven die het meest investeren, lang niet altijd het innovatiefst zijn.

Heb je weinig geld? Begin dan met een paar kleine experimenten om te kijken wat werkt. Vanuit daar kun je je steeds verder toespitsen op de innovatie die de grootste kans van slagen heeft. En die het meeste gaat opleveren. Zo haal je het maximale uit een beperkt budget én verdien je geld dat je kunt investeren in nieuwe innovaties.

Creativiteit
Last but not least: innoveren vraagt om creatieve ideeën. Je gaat immers op zoek naar iets wat misschien nog helemaal niet bestaat. Als je werkt in een team kun je samen brainstormen en ideeën bedenken. Werk bijvoorbeeld eens volgens de methode van de 6 denkhoeden.

Werk je alleen, dan moet je op zoek naar inspiratie van buitenaf. Stel je vraag aan ChatGPT, voer hem in bij answerthepublic.com of duik in de wereld van wetenschappelijk onderzoek. En blijf met je doelgroep praten. Organiseer een focusgroep, doe de mom test of stel vijf keer achter elkaar een (goede!) waaromvraag.

 

Tips om te starten met innovatie

Geïnspireerd om te starten met innovatie? We geven 3 tips.

Ja, maar hoe dan?

#1: Laat je inspireren

Kijk naar de innovaties van anderen om te zien wat je zelf kunt verbeteren. Uber begon ooit als limousineverhuurder, en wist met hun concept de taxiwereld te veranderen. Bol.com begon ooit als online boekhandel, en is nu één van de grootste webshops van Nederland. Of kijk eens bij de challenges van Starthubs, waar bedrijven mensen creatieve oplossingen laten bedenken voor hun problemen.

 

#2: Daag jezelf uit

Probeer – voor je begint met groot innoveren – eerst eens om kleine dingen in je dagelijks leven te verbeteren. Zo zijn al vele innovaties ontstaan. Denk aan de vaatwasser voor mensen die een hekel hebben aan afwassen, de robotstofzuiger voor mensen die stofzuigen tijdverspilling vinden en maaltijdboxen voor degenen die koken vooral als stressvol ervaren. Kijk of je je ‘eigen’ innovatie kunt vinden voor een probleem waar je tegenaan loopt.

 

#3: Beetje denken, veel doen

Natuurlijk is het belangrijk om goed na te denken over hoe je gaat innoveren. Maar het meest leer je door het gewoon doen. Kom dus in actie: ga iets maken, test je prototype en hoor wat de doelgroep ervan vindt. De meeste goede ideeën ontstaan als je actief bezig bent met wat je wilt bereiken.

Zelf innoveren?

Innoveren hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ook een oplossing voor een klein probleem, is een innovatie.
Ga jij de uitdaging aan? Laat het ons weten, wij denken graag met je mee.
Neem contact op met David via d.dewitt@hellonewday.nl of bel met 06-10423105.

Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.