Kansenspotter

Hybride leeromgeving: zo werken scholen en bedrijven samen aan innovatie

Jongeren die net van school komen, hebben vaak nog een hoop te leren voor ze kunnen beginnen met hun nieuwe baan. Omdat scholen breed opleiden en bedrijven specialistische kennis vragen, ontstaat er een skillsgap. Aan de andere kant hebben dezelfde jongeren vaak verfrissende perspectieven op vraagstukken waar het bedrijfsleven zijn hoofd over breekt. En dat is waardevol voor innovatie. Precies op dat snijvlak zit de hybride leeromgeving. David vertelt er meer over.

 

Laten we beginnen met een korte uitleg, want wat is een hybride leeromgeving? Om verwarring uit de weg te ruimen: met hybride doelen we niet op een combinatie van digitaal en fysiek leren. Een hybride leeromgeving is een omgeving waar onderwijs en het bedrijfsleven samenwerken aan het oplossen van (complexe) vragen die spelen in de praktijk. Zo leren ze van elkaar.

Dit is anders dan een bedrijf dat een praktijkcasus indient op school, zodat studenten eraan kunnen werken. Het is ook anders dan een student die stage loopt bij een bedrijf, om zo ervaring op te doen. Wat is dan het verschil? Een hybride leeromgeving is een systeem dat op zichzelf staat. Bedrijven, scholen en andere organisaties werken als partners binnen zo’n ecosysteem samen aan innovatieve vraagstukken waar alle partijen baat bij hebben.

 

Afb: Mate van verbinding tussen de contexten van school en werk (Bouw & Zitter 2020)

In Den Bosch wordt aan een hybride leeromgeving gewerkt door de gemeente ‘s-Hertogenbosch, Koning Willem I College, Avans Hogeschool, SPARK en NV BIM. Dit doen ze in een samenwerkingsproject genaamd HYLEO. De organisaties werken samen aan de verdere ontwikkeling van het hybride leren binnen het Innovatiekwartier van de stad.

Functies hybride leeromgeving

Wat is dan de functie van zo’n hybride leeromgeving? Laten we beginnen met de meest voor de hand liggende functie: het dichten van de skillsgap. Jongeren die net beginnen met hun eerste baan, hebben nog niet genoeg kennis om volledig mee te draaien. Bedrijven moeten vaak nog veel tijd investeren om studenten de specialistische kennis bij te brengen die nodig is om op het juiste niveau aan de slag te gaan.

.

Complexe vragen oplossen

Toch is het oplossen van de skillsgap niet de primaire functie van een hybride leeromgeving. Het ecosysteem biedt namelijk kansen die passen binnen een veel breder plaatje: dat van innovatie. Een hybride leeromgeving is een uitgelezen mogelijkheid voor bedrijven en studenten om aan de slag te gaan met innovatie. Door samen te werken aan complexe vraagstukken – ook wel ‘wicked problems’ genoemd – vinden ze antwoorden voor problemen die één partij niet zomaar kan oplossen.

Denk aan vragen als: hoe passen we AI toe om de zorg te verbeteren? Hoe geven we de energietransitie vorm binnen de sector? Wat zijn onze mogelijkheden om in de toekomst volledig circulair te werken? Deze vragen worden steeds relevanter. In een hybride leeromgeving kunnen studenten en werkenden hun kennis bundelen om de antwoorden te vinden. 

biomimicry natuur innovatie

Innovatie Kwartier Den Bosch

Op veel plekken werken gemeentes, bedrijven en scholen aan het opzetten van hybride leeromgevingen. Ook in Den Bosch. Hier is David namens SPARK Campus samen met de gemeente Den Bosch, Avans Hogeschool, KW1C en de Bossche Investeringsmaatschappij en bezig om een leeromgeving op te zetten in het nieuw te ontwikkelen Innovatie Kwartier Den Bosch (IKDB).

Doel is om samen te komen tot oplossingen voor innovatieve vraagstukken en tegelijkertijd de skillsgap te verkleinen. Voor de gemeente is een hybride leeromgeving een kans om deze vorm van open innovatie een concrete plek te geven en hun vraagstukken op te laten lossen.

Samen komen we verder

We zijn er echter nog niet. In de praktijk bevinden zich – zoals vaak – nog obstakels die we moeten overwinnen. Zo vraagt het deelnemen aan een hybride leeromgeving om een flinke tijdsinvestering van alle partijen. Ook hebben scholen te maken met de kaders van het curriculum, waar ze niet zomaar omheen kunnen. Toch zien de deelnemende partijen veel kansen in de hybride leeromgeving als aandrijving van het nieuwe Innovatie Kwartier Den Bosch en als oplossing voor het verkleinen van de skillsgap. De wil is er.

Voor Hello New Day is het oprichten van zo’n hybride leeromgeving een mooi voorbeeld van open innovatie. Zoals je misschien weet, is samenwerken een essentieel onderdeel van zo’n open innovatie. En dus richten we ons ook voor het realiseren van deze hybride leeromgeving tot jou. Want, wat zou voor jou een goede reden zijn om je aan te sluiten bij een hybride leeromgeving? Welke uitdagingen kom je tegen, die in zo’n omgeving te onderzoeken zijn? En wat houdt je tegen om je aan te sluiten bij de bestaande hybride leeromgevingen?

Wij zijn benieuwd! Spot jij kansen? Deel ze met David via d.dewitt@hellonewday.nl of bel hem op 06-10423105.

johan Treur
Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.