Kansenspotter

Maak van het Nederlandse onderwijs een nieuw exportproduct

Het is een typische eigenschap van sterke ondernemers: kansen spotten. Je ziet wat beter, slimmer, duurzamer of makkelijker kan. Die kansen spotten wij ook. Om ze uit te voeren, zoeken we mensen die ze met ons omzetten tot succes. Misschien heb jij hét antwoord op onze vragen. De kans van deze keer: verbeter het onderwijs met technologie.

Nederland is een van de innovatiefste landen ter wereld én we hebben de slimste regio van Europa, Eindhoven. In 2018 namen we een tweede plek in op de wereldranglijst van de Global Innovation Index (GII). Maar willen we op deze positie blijven, dan moet er wel wat verbeteren. Het onderwijs.

In het kort

  • De kans: maak gebruik van technologie om het onderwijs te verbeteren.
  • Het initiatief: zoek mensen die innovatiever willen opleiden
  • De partijen: onderwijsinstellingen, databedrijven, AI-specialisten
  • De behoefte: onderzoek naar nieuwe manieren van opleiden

Het Nederlandse onderwijs loopt achter

Hoe innovatief Nederland ook is, ons onderwijs blijft achter. Het GII-rapport noemt het onderwijs een zwak punt en de Onderwijsinspectie laat zien dat de prestaties van leerlingen al 20 jaar dalen. Terwijl we juist zoveel in huis hebben om voorop te lopen. Daarom spotten wij de kans: maak van onze manier van opleiden een nieuw exportproduct. 

Pak deze kans

#1 Zie data als een kans

Verschillende branches zetten data al slim in om te verbeteren. Denk aan het voorspelbaar maken van onderhoud door energieverbruik te meten of emotieherkenning om gesprekken in callcenters effectiever te maken. Ook in het onderwijs kan de toegevoegde waarde van data enorm zijn. Toch zijn het onderwijs en technologie nog geen match. Welke bezwaren zijn er en hoe lossen we die op?

Onderwijs is mensenwerk, data maakt het te technisch: de uitkomsten van data-analyse helpen juist om het onderwijs persoonlijk af te stemmen op leerlingen.
Leraren en leerlingen willen niet gecontroleerd worden: alles meten geeft juist meer vrijheid, je werkt alleen met methodes die voordeel hebben voor jou.
De privacy van leerlingen komt in het geding: een extern bureau verwerkt alle gegevens anoniem. De privacywetgeving is hierin leidend.

Vraag 1: hoe denk jij dat we mogelijke bezwaren vooraf het beste kunnen aanpakken?

#2 Help mee met het opzetten van onderzoek

Stel, we gaan veel meer meten in het onderwijs. Met de data die dat oplevert, ontdek je vervolgens wat wel en niet werkt. Wij denken bijvoorbeeld aan het meten van emoties op verschillende momenten (binnenkomst op school, voor en na de les), of het aantal minuten per dag dat er gelachen wordt, etc. Vervolgens analyseer je:

Haalt iemand die meer lacht op school betere cijfers? En als diegene in een andere periode minder lacht, gaan de studieresultaten dan achteruit? Kun je bijvoorbeeld met behulp van emoties van leerlingen hun ontwikkeling qua prestaties voorspellen? En welke feed back haal je daaruit over je lesmethode? Hoe ziet de hersenactiviteit eruit bij verschillende lesmethodes? En welke methode past het best bij welke leerling?

Vraag 2: welke onderzoeksideeën heb jij voor het onderwijs?

#3 Zet technologie in om verbeteringen door te voeren

Met de resultaten uit onderzoeken en data-analyses, kunnen we aan de slag om technologie effectief in te zetten. Kunstmatige intelligentie biedt heel veel mogelijkheden en helpt docenten om hun leerlingen beter te laten presteren. Bijvoorbeeld:

Kijk hoe een leerling ’s ochtends binnenkomt met gezichtsdetectie. Heeft iemand een andere uitstraling dan normaal? Neem diegene apart en vraag of er thuis of onderweg iets is gebeurd. Steeds meer bedrijven doen ‘s ochtends een korte check om de werkdag zo productief mogelijk te beginnen. Zet slimme algoritmes in en voorspel welke kennis nodig is voor de beroepen van de toekomst. Vervolgens pas je het lesprogramma aan met een focus op deze nieuwe kennis, zodat je beter voorbereid bent op de toekomst.
Vraag 3: wat voor rol is er volgens jou weggelegd voor technologie in het onderwijs?

Innoveren lijkt spannend, maar jongeren gaan in de toekomst sowieso veel meer gebruik maken van data, technologie en kunstmatige intelligentie. Waarom laten we ze er niet alvast kennis mee maken?

Werk je bij een innovatieve school of ben je data-specialist die het onderwijs wil helpen verbeteren? Neem contact op met Johan: johan@hellonewday.nl of +31 6 55 75 89 73.

 
Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.