Kansenspotter

Kennis delen om slimmer en sneller te innoveren

​september 2019

Het is een typische eigenschap van sterke ondernemers: kansen spotten. Je ziet wat beter, slimmer, duurzamer of makkelijker kan. Die kansen spotten wij ook. Om ze uit te voeren, zoeken we mensen die ze met ons omzetten tot succes. Misschien heb jij hét antwoord op onze vragen. De kans van deze keer: kennisdeling in innovatieve omgevingen.

Het succes van veel organisaties valt of staat met kennis. Vaak zit deze in de hoofden van mensen, opgedaan door scholing en ervaring. Dat die kennis daar zit is logisch, maar niet altijd praktisch. Want hoe handig is het om optimaal van elkaars kennis te profiteren? In plaats van zelf het wiel opnieuw uitvinden, kijk je naar wat je voorganger heeft gedaan en ga je daarmee verder.

Volgens ons ligt hier een enorme kans om sneller te innoveren: kennis slimmer te delen.

 

In het kort

  • De kans: bespaar tijd en dubbel werk door samen te werken aan kennisdeling.
  • Het initiatief: afstudeeronderzoek naar kennisdeling binnen Fieldlabs.
  • De partijen: Hello New Day, Fieldlabs en grote organisaties die onderling kennis uitwisselen.
  • De behoefte: bedenk een manier om kennis over innovaties makkelijker deelbaar te maken tussen organisaties.

Kennisdeling verbeteren

Laten we Fieldlab CAMINO als voorbeeld nemen. Het doel van dit Fieldlab is het 100% voorspelbaar maken van onderhoud aan bijvoorbeeld sluizen, riolering en bruggen. Deze onderdelen zijn opgesplitst in verschillende projecten. Binnen elk project zit ontzettend veel kennis. Onderling wordt die echter weinig uitgewisseld. Terwijl het gezamenlijke doel hetzelfde is.

Om deze kennisdeling te verbeteren, spotten wij drie kansen.

Pak deze kans

#1 Techniek inzetten om kennis te delen

Planning voor deze week? Check Office 365. Benieuwd naar de projectvoortgang? Staat in Jira. Nieuwe ideeën? Zet maar in Trello. De nieuwste inzichten van Research en Development…? Helaas, die zijn nergens te vinden. Terwijl deze kennis juist kan zorgen voor een veel snellere doorlooptijd van projecten.

Hier ligt een kans voor betere inzet van techniek. Door kennis delen net zo makkelijk te maken als het checken van je social media, doen mensen dit veel sneller. Een app of slimme software kan hierbij helpen. Wat is er nodig om kennis delen eenvoudiger, en dus laagdrempeliger te maken?

Vraag 1: welke technische middelen gebruik jij al en welke stappen zijn er nodig om hier kennis op te delen?

#2 Speakers Corner 2.0

Je hoeft niet naar het Hyde Park in Londen om op een zeepkist je ideeën te verkondigen. Een vergaderzaal met geïnteresseerde luisteraars voldoet prima om te praten over je vak. Ook de maandborrel van je organisatie of branche is zeker een plek waar je veel mensen die met hetzelfde bezig zijn ontmoet.

Organiseer op vaste tijdstippen een bijeenkomst waar iedereen in een paar minuten vertelt over de voortgang van een project. Wie achteraf meer wil weten, kan persoonlijk in gesprek gaan. Netwerken, maar dan om kennis uit te wisselen.

Vraag 2: is een maandborrel geschikt om kennis te delen of zie je andere, effectieve methoden om dit te doen?

#3 Belonen van kennis

Hoe vreemd is het eigenlijk dat salespersoneel bonussen krijgt op basis van het te halen targets, de CEO van een bedrijf op basis van de prestaties van het afgelopen jaar, maar een werknemer van de researchafdeling niet als hij succesvol kennis heeft gecommuniceerd naar een collega? Het belonen van kennis kan ervoor zorgen dat mensen welwillender staan tegenover het delen van kennis.

Vraag 3: zou jij je kennis makkelijker delen als daar een beloning tegenover staat?

Zoals je ziet zien we bij Hello New Day kansen genoeg. En we hebben geluk: het komende half jaar werkt er een afstudeerder van de TU/e bij ons om deze kans te onderzoeken. Hij stelt zich voor:

“Ik ben Enzo Drijvers, 24 jaar en ik kom uit Haaren, waar ik mijn hele leven al vertoef. De afgelopen jaren ben ik naar Eindhoven gereisd, waar ik op de TU/e mijn bachelor Technische Bedrijfskunde heb afgerond. Inmiddels ben ik in de laatste fase van mijn master Innovation Management beland. Voor mijn afstudeerproject ga ik het bovengenoemde probleem onderzoeken om met adviezen voor verbetering te komen. Mijn vrije tijd spendeer ik graag bij de plaatselijke voetbalclub en ik vind het leuk om een potje te tennissen.”

Lijkt het je interessant om een bijdrage te leveren aan Enzo’s onderzoek? Neem dan contact op! ruben@hellonewday.nl of +31 6 41 49 04 56.

 

 

 
Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.