Ja maar hoe dan

“Hoe stel ik me open voor nieuwe inzichten?”

Om te overleven ben je als ondernemer jouw bedrijf continu aan het ontwikkelen. In die reis krijg je veel vragen en adviezen en die klinken altijd erg gemakkelijk of uitdagend. Maar hoe ga je hier daadwerkelijk mee aan de gang binnen jouw bedrijf? 

 Precies op dat vlak helpen wij onze klanten; niet alleen denken maar vooral doen. In deze rubriek geven we je praktische tips uit onze praktijk op veel voorkomende vragen zodat je er zelf mee aan de slag kunt gaan. Vandaag de vraag: “Hoe stel ik me open voor nieuwe inzichten?”

Mensen zijn gewoontedieren. Dat is handig, want zo gaan de dagelijkse dingen bijna vanzelf. Maar soms is het nodig om af te rekenen met oude gewoontes en open te staan voor verandering. Merk jij dat je het lastig vindt om vernieuwingen blijvend door te voeren of voel je weerstand bij verandering? In de blog van deze keer leren we je 4 manieren om met een open mind af te stevenen op nieuwe inzichten.

Bekijk het door een andere bril

Stel, je bent een tiener. Hoe kijk je dan naar de innovatie die voor je ligt? Grote kans dat je houdt van nieuwe dingen proberen. De wereld ligt aan je voeten. Fouten maken mag. Hoe reageer je dan op de argumenten die je tegenhouden om te innoveren? Schrijf op waar je tegenaan loopt en hoe je dit als puber zou oplossen.

Jezelf verplaatsen in een ander is een goede manier om je eigen blokkades op te heffen. Die ander mag natuurlijk iedereen zijn, zolang jij er maar nieuwe inzichten van krijgt. Soms is al genoeg om iets te bekijken vanuit je klant of opdrachtgever. Helpt dat niet, dan kun je kiezen voor iemand van een andere generatie of met een andere achtergrond. Door concreet te maken wat een ander denkt, is het makkelijker om je eigen argumenten te weerleggen.

Begin met zeggen ‘Gaaf, gaan we doen!’

Stelt je collega, manager of de projectleider een innovatie of verandering voor? Zorg dan dat jij je positieve reactie al klaar hebt en ga het gesprek aan. Op die manier stel je je meteen open voor verandering. Zelfs al ben je nog niet helemaal overtuigd, dan nog helpt het om positief te zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die positieve emoties ervaren, meer mogelijkheden zien om problemen op te lossen dan mensen die negatieve emoties ervaren (Frederickson, 2004). Door positief te denken over verandering, kun je jezelf in een opwaartse spiraal krijgen. Dit vergroot de kans dat innovaties succesvol zijn.

Heb vertrouwen in een goede afloop

Wie aan het begin staat van een grote verandering, weet meestal niet hoe het later uitpakt. Accepteer dat dit zo is en vertrouw erop dat het goedkomt. Wist Steve Jobs hoe de eerste iPhone zou worden ontvangen door het publiek? Nee. Toch had hij vertrouwen dat het goed kwam.

Natuurlijk is elke vernieuwing anders, maar zeker weten hoe het uitpakt doe je nooit. Door erop te vertrouwen dat het goedkomt, ben je veel eerder geneigd om te beginnen. Bekijk niet OF je het tot een goed einde kunt brengen, maar HOE je dat gaat doen. Bijsturen kan altijd nog.

Ja, maar hoe dan?

Werk samen

Om succesvol te innoveren, heb je elkaar nodig. Binnen je organisatie, maar zeker ook daarbuiten. Heb je zelf niet alle kennis in huis die je nodig hebt, zoek dan naar een partner die dat wel heeft. Het belangrijkste hierbij is dat je openstaat voor elkaars input. Wij ervaren namelijk dat het altijd ontstaat tijdens gesprekken!

Fieldlabs zijn een goed voorbeeld van hoe bedrijven uit verschillende sectoren samenwerken. Met elkaar werken ze innovatieve ideeën uit en passen ze toe in de praktijk. Hoe meer kennis je in huis hebt, hoe meer perspectieven er zijn om naar een innovatie te kijken.

Heb jij ook een prangende vraag; mail hem dan naar thijs@hellonewday.nl

Thijs Verbeek Hello New Day
Share This

Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door verder te gaan, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring.  Meer informatie >>

Cookie settings

Hieronder kun je kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan op deze website. Klik op de groene button "Opslaan" om je keuze te bevestigen.

FunctionalOnze website maakt gebruik van functionele cookies. Deze cookies zijn nodig om onze website te laten werken.

AnalyticalOnze website maakt gebruik van analytische cookies om onze website te analyseren en te optimaliseren voor o.a. de bruikbaarheid.

Social mediaOnze website plaatst sociale media-cookies om de inhoud van derden zoals YouTube en FaceBook te tonen. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

AdvertisingOnze website plaatst advertentiecookies om je advertenties van derden te tonen op basis van je interesses. Deze cookies kunnen je persoonlijke gegevens volgen.

OtherOnze website plaatst cookies van derden van andere diensten van derden die niet analytisch, sociale media of reclame zijn.